یورونیوز گزارش داده که موزیم مقاومت—که با نام موزیم جهاد نیز شناخته میشود—در شهر هرات دوباره بازگشایی شده است، اما با تغییراتی که توسط طالبان اعمال شده است.
براساس گزارش این موزیم به مجاهدانی اختصاص دارد که در دهه ۱۹۸۰ در برابر تهاجم شوروی به افغانستان مقاومت کردند. گفته میشود که نخستین تجمع بزرگ در برابر حکومت طرفدار شوروی در مارچ ۱۹۷۹ در هرات برگزار شد و آغاز مقاومت سازمانیافته در افغانستان محسوب میشود.
موزیم در سال ۲۰۱۰ ساخته شد و به سرعت به یکی از جاذبههای شهر تبدیل شد. ساختمان آن با موزاییکهای سفید و آبی بر تپهای در میان پارک ملت قرار دارد. در محوطه بیرونی، تجهیزات نظامی، دیوارنگارهای با نامهای مجاهدان کشتهشده و در داخل موزیم سلاحها و ماکت بزرگ نمایش داده میشود که مردم یک روستای هرات را در حال مقاومت در برابر نیروهای شوروی نشان میدهد.
یکی از مدیران شناختهشده این موزیم، یک سرباز پیشین شوروی بود که در سال ۱۹۸۵ در جریان جنگ زخمی و اسیر مجاهدان شد. او پس از مدتی در افغانستان ماند، مسلمان شد و با تغییر نام به نبرد علیه شوروی ادامه داد و سپس در جنگ داخلی دهه ۱۹۹۰ نیز شرکت کرد.
با روی کار آمدن طالبان، بخش اصلی نمایشگاه حفظ شده، اما برخی تغییرات مطابق با ممنوعیت تصویر کردن موجودات زنده اعمال شده است. صورت تمام مجسمهها—چه انسان و چه حیوان—حذف شده و «تالار افتخار» که شامل پرتره چندین رهبر مجاهد بود، از بین رفته است. علاوه بر این، ورود زنان به موزیم، به جز در موارد بسیار محدود، ممنوع شده است.
