همزمان با شدت تنشها میان طالبان و اسلامآباد، سراجالدین حقانی، وزیر داخله طالبان، خواستار امنیت در پاکستان شده است.
این مقام ارشد طالبان در سفر به ولسوالی برمل پکتیکا همچنان گفته است که افغانستان و پاکستان نباید در برابر همدیگر مشکل ایجاد کنند.
این گفتهها در حالی مطرح میشوند که پیش از این پاکستان، طالبان را به پشتبانی از تیتیپی در خاک افغانستان متهم کرده و در تازهترین مورد نخستوزیر پاکستان گفته که طالبان به خواستهای اسلامآباد برای نابودی هراسافکنی در خاک افغانستان، توجه نکردهاند.
اما ظاهراً موضع طالبان در برابر پاکستان نرمتر شده است. وزیر داخله طالبان افغانستان را کشور جرگهها خوانده و تاکید کرده است که افغانستان و پاکستان نباید در برابر همدیگر مشکل ایجاد کنند.
مقامهای پاکستان پیش از این، پیوسته ادعا کردهاند که هراسافکنان با استفاده از خاک افغانستان و با پشتبانی طالبان، در برابر پاکستان حملههای ضد امنیت را سازماندهی کردهاند. در تازهترین مورد نخستوزیر پاکستان روز گذشته، تمام گفتگوها با طالبان را ناکام خواند و تاکید کرد که طالبان به خواستهای اسلامآباد برای مهار تیتیپی و سایر گروههای هراس افکن وابسته به هند در خاک افغانستان پاسخ رد دادهاند.
پس از شدت تنشها میان طالبان و اسلامآباد؛ عملاً طالبان روابط شان را با هند بیشتر از هر زمان دیگر افزایش دادهاند و مقامهای ارشد طالبان در کنار سفرهای معنادار به دهلی نو، خواستار تقویت سرمایهگذاری هند در افغانستان و گسترش روابط سیاسی با این کشور نیز شدهاند.
میانه طالبان با اسلامآباد در این آواخر در اوج از تیرگیها رسیده است. چهار دور گفتگوها با میزبانی قطر، ترکیه و عربستان سعودی به ناکامی انجامیده و از سه ماه بدینسو تمام گذرگاههای ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان نیز بسته ماندهاند؛ موردی که میلیونها دالر بر دو طرف زیان وارد کرده است.
