مهاجرت

پاکستان در یک روز بیش از ۱۹۰۰ مهاجر را اخراج کرد

عکس شماری از خانواده‌های مهاجران در گذرگاه تورخم. آرشیف

کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران می‌گوید که در یک روز گذشته (سه‌شنبه، ۳۰ جدی) پاکستان ۱۹۲۱ مهاجر کشور را اخراج کرده است.

همزمان با این، ۱۱۳ تن دیگر از ایران اخراج شده‌اند؛ اخراج‌هایی که اکثر آن‌ها به گونه اجباری بوده است.

گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاه‌های مرزی تورخم، سپین بولدک، بهرامچه، پل ابریشم و اسلام قلعه به افغانستان برگشته‌اند.

پاکستان در یک روز پیش از این نیز ۱۶۰۴ مهاجر افغانستان را به گونه اجباری و اختیاری اخراج کرده است.

یافته‌های آمو از بیانیه‌های کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران نشان می‌دهند که در یک هفته پیش از این (از ۱۹ تا ۲۶ جدی) پاکستان ۱۶۲۴۷ مهاجر کشور را اخراج کرده است.

این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهند که همزمان با این، ۸۰۲ تن دیگر از ایران نیز اخراج شده‌اند؛ اخراج‌هایی که اکثر آن‌ها به گونه اجباری بوده است.

در نزدیک به دو سال اخیر، افغانستان گواه افزایش چشمگیر اخراج مهاجران از کشورهای همسایه، به‌ویژه پاکستان، بوده است.

ملل متحد پیش از این اعلام کرد که در سال ۲۰۲۵ میلادی، حدود ۲.۶ میلیون مهاجر به افغانستان بازگشته‌اند.

این سازمان پیش‌تر هشدار داده بود که بازگشت‌های گسترده، فشار سنگینی بر منابع محدود و ظرفیت‌های امدادرسانی افغانستان وارد می‌کند.