بهگزارش دویچهوله، دولت کنونی آلمان به حدود نیمی از شهروندان افغانستان که پیشتر وعده دریافت اجازه ورود به این کشور را گرفته بودند، اجازه سفر به آلمان را نداده است.
بر اساس پاسخ دولت آلمان به یک پرسش پارلمانی از سوی حزب چپ، از میان ۲۳۰۸ شهروند افغانستان که هنگام روی کار آمدن دولت جدید آلمان در پاکستان بهسر میبردند و دولت پیشین آلمان به آنان وعده اجازه ورود داده بود، تقریباً از هر دو تن یک تن با رد درخواست مواجه شده است.
روزنامه «نویه اوزنابروکر تسایتونگ» این اطلاعات را روز سهشنبه، ۳۰ جدی، منتشر کرده است.
طبق این گزارش، از زمان آغاز به کار دولت جدید فدرال آلمان در ماه می ۲۰۲۵، ۷۸۸ شهروند افغانستان وارد این کشور شدهاند و حدود ۴۱۰ تن دیگر هنوز در روند خروج از پاکستان قرار دارند.
دولت جدید آلمان که از ائتلاف احزاب محافظهکار دموکراتمسیحی و سوسیالمسیحی و حزب سوسیالدموکرات تشکیل شده، پس از روی کار آمدن، برنامههای پذیرش شهروندان افغانستان را به حالت تعلیق درآورد. در هفتههای اخیر، چند صد شهروند افغانستان دارای مجوز ورود از پاکستان به آلمان منتقل شدهاند، اما همچنان تحت بررسیهای امنیتی قرار دارند. در مقابل، به صدها تن دیگر اجازه ورود داده نشده است.
کلارا بینگر، نماینده حزب چپ در امور سیاست پناهندگی، اقدامات دولت را بهشدت مورد انتقاد قرار داده و گفته است رها کردن شهروندان افغانستان که در معرض خطر قرار دارند و پیشتر به آنان وعده داده شده بود، «غیرمسئولانه، غیراخلاقی و غیرقابل قبول» است.
بهگفته او، این افراد طی سالهای گذشته با حمایت آلمان در پاکستان اسکان داده شده و در انتظار انتقال به آلمان بهسر میبردند. او تأکید کرده است که برلین نمیتواند مسئولیت خود در قبال این افراد را نادیده بگیرد.
