شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان اقدام دولت هند برای واگذاری سفارت افغانستان در دهلینو به دیپلومات طالبان را دور از انتظار مردم کشور دانسته و آن را تصمیم «شتاب زده و در مغایرت با واقعیتهای عینی افغانستان» خوانده است.
این شورا در اعلامیهای گفته است که طالبان، با توجه به فقدان شناسایی رسمی بینالمللی و پیشینه «نقض آشکار حقوق بشر در افغانستان و حقوق بینالملل» واجد چنین شرایطی نبوده و نیستند.
در این اعلامیه آمده است: «تعامل و عادیسازی روابط با طالبان که یک گروه افراطی با رویکرد تروریستی است و از مردم افغانستان نمایندگی نمیکند و همچنان با در نظر داشت روابط عمیق و دیرینه هند با مردم افغانستان دور از توقع و انتظار است.»
این شورا تاکید کرده که باور دارد تعامل و شناسایی طالبان «پیامدهای منفی و غیر قابل جبران امنیتی و اجتماعی در سطح منطقهای و بینالمللی» بههمراه خواهد داشت و تلاشهای جامعه جهانی برای دستیابی به صلح پایدار و نظم مبتنی بر قواعد و اساسهای بینالمللی را خدشهدار ساخته و «باعث تشویق طالبان به توسعه دادن فعالیتهای تخریبی» خواهد شد.
شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان از دولت هند خواسته است که با در نظرداشت روابط و مشترکات تاریخی و فرهنگی و واقعیتهای عینی کشور، با مردم افغانستان و نمایندگان واقعی آنان به همکاریهای خود ادامه بدهد.
این شورا همچنین از جامعه جهانی خواسته است که در قبال وضعیت افغانستان، مسئولانه عمل کرده، رویکرد محتاطانه و مبتنی بر حقوق بینالملل و با درنظر داشت اراده مردم افغانستان را در پیش بگیرد.
این در حالی است که رندیر جیسوال، سخنگوی وزارت خارجه هند، پیش از این با تایید پذیرش دیپلومات طالبان به عنوان کاردار سفارت، گفت که طالبان نور احمد نور را به صفت کاردار در دهلینو معرفی کردهاند و او در این چارچوب امور سفارت افغانستان را پیش خواهد برد.
آقای جیسوال در یک نشست خبری تاکید کرد که معرفی کاردار طالبان در دهلینو در پی ارتقای ماموریت فنی هند در کابل به کاردار پس از سفر امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، به هند صورت گرفته است.
او در این نشست خبری گفت: «درباره کاردار افغانستان: بله، همانطور که میدانید، مدتی پیش زمانی که وزیر امور خارجه افغانستان به هند سفر کرده بود، ما سطح شراکت خود را ارتقا دادیم. ببخشید، ما مأموریت فنی هند در کابل را به سطح سفارت ارتقا دادیم. پس از آن، فردی که ریاست ماموریت فنی هند در کابل را بر عهده داشت، به عنوان کاردار ارتقا یافت. در همین چارچوب، اکنون طرف افغانستان نیز یک دیپلومات را به عنوان کاردار خود اعزام کرده و این کاردار از تاریخ ۹ جنوری رسماً مسئولیت خود را آغاز کرده است.»
