غرب آسیا

فیلترواچ: مقام‌های ایران در پی قطع دائمی اینترنت هستند

نهاد نظارتی «فیلترواچ» هشدار داده است که مقام‌های ایران در حال اجرای طرحی هستند که می‌تواند به قطع بلندمدت و حتی دائمی دسترسی این کشور به اینترنت منجر شود.

این نهاد در گزارشی گفته است که قطعی‌های گسترده اینترنت در هفته‌های اخیر، که هم‌زمان با ناآرامی‌ها در ایران اعمال شده، بخشی از یک برنامه گسترده‌تر برای تبدیل ایران به «سیاهچاله ارتباطی» است.

به گفته فیلترواچ، این طرح قرار است تحت کنترل قرارگاه خاتم‌الانبیا، قرارگاه فرماندهی مشترک نیروهای مسلح ایران، اجرا شود.

در این گزارش آمده است که اگرچه پیش‌تر نشانه‌هایی از «افزایش بسیار جزئی» در اتصال اینترنت در ایران مشاهده شده بود، اما این تغییرات موقتی بوده و سیاست کلی حکومت همچنان بر محدودسازی شدید و ساختاری اینترنت متمرکز است.

فیلترواچ به نقل از منابع دولتی ایران گفته است که قطعی و محدودیت‌های فعلی اینترنت دست‌کم تا آغاز سال نو ایرانی در ۲۰ مارچ ادامه خواهد داشت.

این نهاد افزوده است که مقام‌ها در حال اجرای یک «پروژه دولتی محرمانه» برای تغییر اساسی زیرساخت اینترنت کشور هستند.

بر اساس این گزارش، مقام‌ها با جمع‌آوری دیش‌های ماهواره‌ای و مسدود کردن دستگاه‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک تلاش دارند نوعی اینترنت کاملاً کنترل‌شده را اجرا کنند؛ اینترنتی که در آن دسترسی آزاد شهروندان به شدت محدود می‌شود.

این در حالی است که در پی قطعی گسترده اینترنت در ایران که بیش از ۲۰۰ ساعت ادامه داشته است، گزارش‌هایی متناقض درباره وضعیت اتصال منتشر شده است.

«نت‌بلاکس» بامداد شنبه از «افزایش بسیار جزئی» در میزان اتصال اینترنت در ایران خبر داد، اما تأکید کرد که سطح کلی اتصال همچنان بسیار پایین و حدود دو درصد از وضعیت عادی است و نشانه‌ای از بازگشت قابل‌توجه اینترنت دیده نمی‌شود.

در همین حال، داده‌های «کلودفلر رادار» از افزایش ناگهانی ترافیک اینترنت خبر می‌دهد.

به گزارش این نهاد، سطح ترافیک اینترنت در ایران بلافاصله پس از ساعت ۳:۳۰ بامداد شنبه به وقت تهران، حدود ۵۰ برابر افزایش یافته است.