یک مقام ارشد برنامه جهانی غذا در کابل گفته است که حدود پنج میلیون زن و کودک در افغانستان در یک سال آینده در معرض سوءتغذیه حاد و تهدیدکننده زندگی قرار خواهند گرفت و نزدیک به چهار میلیون کودک نیازمند درمان سوءتغذیه هستند.
جان آیلیف، مدیر دفتر برنامه جهانی غذا در افغانستان، به خبرگزاری فرانسه گفته است وسعت این بحران در کشوری با بیش از ۴۰ میلیون تن که هنوز بهشدت به کمکهای بشردوستانه وابسته است، «بسیار تکاندهنده» است.
کمکها پس از بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت، اما از آن زمان بارها کاهش یافته است، در حالیکه مشکلات اقتصادی و بیکاری عمیقتر شدهاند.
به گفته این مقام برنامه جهانی غذا، این وضعیت بحرانی، در نتیجه کاهش چشمگیر کمکهای بینالمللی رخ داده که باعث بسته شدن مرکزهای درمانی و ورود خانوادهها به وضعیتهای ناامیدکننده برای زنده ماندن شده است.
آیلیف افزوده که کمبود منابع به بسته شدن کلینیکهایی منجر شده که کودکان مبتلا به سوءتغذیه را درمان میکردند، و ادامه این روند «برای برخی کودکان مرگبار» خواهد بود.
او وضعیت را اینگونه توصیف کرده که مادران ساعتها راه میروند تا به مرکزهای بهداشتی برسند، اما در نهایت به آنها گفته میشود منابع لازم برای کمک به کودکان وجود ندارد.
به گفته او، در بخشهایی که کمکها کاهش یافته یا متوقف شدهاند، خانوادهها به اقدامات شدید برای بقا متوسل شدهاند، از جمله بیرونکشیدن کودکان از مکتب، فرستادن آنها به کار، و حتی ازدواج زودهنگام دختران.
نهادهای مددرسان همچنین از طالبان انتقاد کردهاند که با ممنوعیت زنان از بسیاری مشاغل و محدود کردن آموزش دختران بالای ۱۲ سال، درآمد خانوادهها و دسترسی آنها به خدمات را بیش از پیش تضعیف کرده است.
برنامه جهانی غذا گفته که تماسهای کمپیشینهای از زنان سراسر کشور دریافت میکند که درخواست کمک دارند.
آیلیف گفت که «این وضعیت بسیار دلخراش است». او از جامعه جهانی خواست تا کاهش کمکها را متوقف کنند تا بدتر شدن بحران جلوگیری شود.
