یک مقام ارشد حزب حاکم روسیه میگوید سیاستهای دولت دموکرات امریکا در دوره ریاستجمهوری جیمی کارتر، رهبری اتحاد جماهیر شوروی را عملاً به ورود نظامی به افغانستان سوق داد.
خبرگزاری دولتی تاس روسیه روز شنبه گزارش داده است که اندری کلیموف، عضو دفتر شورای عالی حزب «روسیه واحد» و شورای سیاست خارجی و دفاعی این کشور، در گفتوگویی گفته است دموکراتهای امریکا در دهه ۱۹۷۰ نقشی تعیینکننده در تصمیم شوروی برای مداخله نظامی در افغانستان داشتند.
به گفته آقای کلیموف، روابط مسکو و واشنگتن در دهههای اخیر بیش از همه در دوره حاکمیت دموکراتها دچار تنش شده است.
او تأکید کرده که هرچند روابط با جمهوریخواهان امریکا نیز همواره ساده نبوده، اما در مقایسه «عملگرایانهتر» بوده است.
این مقام روسی با اشاره به دوران ریاستجمهوری جیمی کارتر گفته است که مشاور امنیت ملی او، زبیگنیو برژینسکی، در شکلگیری سیاستهایی نقش داشت که در نهایت به ورود نیروهای شوروی به افغانستان انجامید.
آقای کلیموف، برژینسکی را یکی از نظریهپردازان اصلی سیاست خارجی امریکا در آن دوره دانسته است.
او همچنین گفته است که بسیاری از چهرههای منتقد روسیه در سالهای اخیر، از جمله برخی سیاستمداران امریکایی، از جریان دموکرات برخاستهاند و این جریان نقش پررنگی در سیاستهای ضدروسی داشته است.
بر اساس یادآوری خبرگزاری تاس، حضور نظامی اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ ادامه داشت. پس از خروج نیروهای شوروی، جنگ داخلی در افغانستان پایان نیافت و در سال ۲۰۰۱ ائتلافی به رهبری امریکا و با مشارکت ناتو وارد این کشور شد. این جنگ تا سال ۲۰۲۱ ادامه یافت و با خروج نیروهای خارجی و فروپاشی دولت مورد حمایت غرب پایان گرفت.
