وزرای خارجه چین و پاکستان در بیانیه مشترک در پایان هفتمین دور گفتگوهای راهبردی مشترک، خواستار گامهای عملی برای از بینردن «سازمانهای هراسافکنی مستقر در افغانستان» شدند.
دو طرف در این بیانیه گفتهاند که «گروههای هراسافکن مستقر در افغانستان» تهدیدهای جدی برای امنیت منطقهای و جهانی ایجاد میکنند.
در این بیانیه همچنین دو طرف خواستار «جلوگیری از استفاده سازمانهای هراسافکن از خاک افغانستان برای تروریزم علیه هر کشور دیگری و به خطر انداختن هر کشور دیگری» شدهاند.
در این بیانیه آمده است: «دو طرف توافق کردند که ارتباط و هماهنگی نزدیک خود را در مورد مسئله افغانستان حفظ کنند، با جامعه بینالمللی همکاری کنند تا دولت افغانستان (طالبان) را به ایجاد یک چارچوب سیاسی فراگیر، اتخاذ سیاستهای میانهرو، تمرکز بر توسعه، پیگیری حسن همجواری و ایفای نقش سازنده در کمک به افغانستان برای دستیابی به توسعه پایدار و ادغام در جامعه بینالمللی تشویق کنند.»
از طرف هم محمد اسحاقدار و وانگ یی، وزرای خارجه پاکستان و چین، آمادگی خود را برای ادامه استفاده از گفتگوی سهجانبه وزرای امور خارجه «چین-افغانستان-پاکستان» ابراز کردهاند.
این در حالی است که طالبان پیش از این حضور و فعالیت گروههای «هراسافکن» در افغانستان را رد کردهاند و گفتهاند که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.
اما پیش از این مقامهای پاکستانی از جمله نخستوزیر این کشور، گفتهاند که طالبان افغانستان از تحریک طالبان پاکستان یا «تیتیپی» علیه اسلامآباد حمایت میکنند و این گروه مخفیگاههای امن در خاک افغانستان دارند.
