حقوق بشر

طالبان ۴ تن را در سه ولایت شلاق زدند

عکس از آرشیف

در ادامه مجازات بدنی افراد از سوی طالبان، دادگاه عالی آنان گفته است که ۴ تن را در ولایت‌ها بلخ، خوست و غزنی در محضر عام شلاق زدند.

این دادگاه امروز یکشنبه، در خبرنامه‌های افزوده است که این افراد به اتهام‌ «سرقت» مجازات شدند.

طبق خبرنامه طالبان این افراد به یک سال و ۶ ماه زندان و ۲۵ تا ۳۰ ضربه شلاق محکوم به مجازات شدند.

این در حالی است که بر بنیاد یافته‌های آمو از آمارهای ارائه‌شده از سوی دادگاه عالی اداره طالبان، در سال ۲۰۲۵ میلادی، ۱۰۴۸ تن به شمول ۱۵۰ زن در برابر دید مردم توسط طالبان شلاق زده‌ شده‌اند.

این آمارها همچنین نشان می‌دهند که طالبان در بیش از چهار سال گذشته بالاتر از ۱۸۴۸ تن، به‌شمول ۲۵۰ زن را در برابر دید مردم شلاق زده‌اند.

این آمارها افزایش کم‌پیشینه‌ مجازات بدنی مردم از سوی طالبان را در دوسال گذشته نشان می‌دهند.

طالبان تنها به مجازات شلاق بسنده نکرده‌اند، در سال ۲۰۲۵ میلادی سه تن را در ولایت‌های خوست، بادغیس و پکتیا با حضور هزاران تن نیز «قصاص» کرده‌اند.

در آخرین مورد، یک تن در ولایت خوست به اتهام «قتل» و با حضور ۸۰۰۰۰تن از سوی یک کودک ۱۳ ساله «قصاص» شد، اقدام که با موجی از واکنش‌ها روبه‌رو شد.

این اقدام طالبان در طی چهار سال گذشته با واکنش‌های جهانی و مردم افغانستان روبه‌رو بوده است و نهادهای جهانی به‌شمول ملل متحد، دیدبان جهانی حقوق‌بشر و عفو بین‌الملل، بارها ضمن نکوهش آن، خواستار توقف آن شده‌اند.