مهاجرت

پولیس ایران ۱۷۰ مهاجر کشور را در شهر زابل سیستان و بلوچستان بازداشت کرد

عکس از مهاجران افغانستان در ایران

رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که پولیس این کشور در چارچوب اجرای «طرح ارتقای امنیت اجتماعی» در شهر زابل سیستان و بلوچستان، دست‌کم ۱۷۰ مهاجر افغانستان را در طی هفته گذشته بازداشت کرده است.

حسین‌علی سنچولی، فرمانده انتظامی شهر زابل در نشست خبری دلیل بازداشت این مهاجران را «نداشتن مدارک قانونی اقامت» عنوان کرده است.

گفتنی است که مقام‌های ایرانی مهاجران بدون مدرک افغانستان را «اتباع بیگانه غیرمجاز» می‌خوانند.

فرمانده انتظامی زابل گفته است: «در راستای برخورد با مخلان نظم و امنیت، طرح ارتقا امنیت اجتماعی طی هفته گذشته در سطح شهرستان زابل اجرا شد که در نتیجه اجرای این طرح ۲۳ نفر سارق، ۱۰۰ نفر معتاد متجاهر، ۵ نفر خرده فروش موادمخدر و تعداد ۱۷۰ نفر از اتباع بیگانه غیرمجاز دستگیر شدند.»

این در حالی است که ایران پس از جنگ دوازده روزه با اسرائيل، روند اخراج اجباری مهاجران افغانستان را تشدید کرده است. این کشور در هفته‌های اخیر، به طور میانگین روزانه تا حدود ۴۰۰ مهاجر افغانستان را به گونه اجباری و اختیاری اخراج کرده است.

هرچند این اقدام ایران با واکنش‌های گسترده سازمان‌های حقوق بشری و مدافعان حقوق مهاجران مواجه شده است؛ اما این کشور همچنان به این روند ادامه داده است.

پیش از این نادر یاراحمدی، رئيس مرکز امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت داخله ایران، گفت که حدود ۵ میلیون مهاجر افغانستان در این کشور حضور دارند. او افزود که ۱.۶ میلیون مهاجر بدون مدرک افغانستان از ابتدای اجرای «طرح بازگشت اتباع غیر مجاز» از این کشور اخراج شده است.

نادر یاراحمدی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت: «این تعداد از اتباع که از کشور طرد شده‌اند از آمار تعداد کل اتباع افغانستان در کشور کسر می‌شود و در مجموع اگر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن اتباع طرد شده را از شش میلیون و ۱۰۰ هزار اتباع افغانستانی در کشور کم کنیم چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از اتباع در کشور ما مانده‌اند که البته با توجه به این‌که از همه مرزها عبور غیرمجاز وجود دارد بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت اتباع افغانستانی به صورت شناور هستند.»

این مقام اداره مهاجرت ایران تاکید کرد که ورود دوباره مهاجران بدون مدرک افغانستان به این کشور در این اواخر افزایش یافته است.