مهاجرت

طالبان می‌گویند در یک سال گذشته ۲.۸ میلیون تن به افغانستان بازگشته‌اند

عکس از آی او ام.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، می‌گوید که در یک سال گذشته ۲.۸ میلیون تن به افغانستان بازگشته‌اند.

او مشخص نساخته این افراد از کدام کشورها وارد کشور شده‌اند اما آمارهای ملل متحد نشان می‌دهند که ۲.۶ میلیون مهاجر در سال ۲۰۲۵ میلادی به افغانستان بازگشته‌اند و بیشتر شان از پاکستان و ایران بوده است.

مجاهد گفته است که «اکثریت این افراد جابجا شده‌اند، روند بازگشت‌شان به‌گونه‌ی مناسب مدیریت گردیده، خدمات لازم به آنان ارائه شده و در حال حاضر روند توزیع شهرک‌ها برای آنان جریان دارد.»

اما این در حالی است که مهاجران بازگشته در گفتگو با آمو از نبود سرپناه، کمک‌ها و نبود زمینه کار به تندی انتقاد کرده‌اند.

مجاهد همچنین گفته است که در سال گذشته، در سراسر کشور ۳۵۲۲۸ تن از معتادین تحت درمان قرار گرفته و به زندگی عادی بازگشته‌اند.

به گفته او، در شهرهای بزرگ، ۱۰۶۶۴ تن از گدایان گردآوری و تثبیت شده‌اند و سپس به هر فرد فقیر مبلغ ۲۰۰۰ افغانی به‌عنوان کمک نقدی تعیین و پرداخت شده است.

این آمارها در حالی است که اقتصاد افغانستان در سال ۲۰۲۵، همچنان بی ثبات باقی ماند. ملل متحد در واپسین گزارش خود سقف بیکاری در افغانستان را ۷۵ درصد اعلام کرده و گفته است که بیش از ۹۰ درصد شهروندان افغانستان زیر خط فقر قرار دارند.

مجاهد همچنین گفته که در سال گذشته، شمار نیروهای امنیتی طالبان به ۱۸۱۰۰۰ هزار تن و شمار نیروهای پولیس طالبان به ۱۰۰۳۰۰ تن رسیده است.

مجاهد گفته است که در سال گذشته اداره آنان از سوی روسیه به رسمیت شناخته شد و اعضای کابینه طالبان ۹۹ سفر خارجی داشتند که «به هدف اقتصادی، تجارتی و حسن روابط دیپلماتیک صورت گرفته است.»

با این حال، جامعه جهانی همواره از طالبان خواسته است نقض حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران را متوقف کنند و به دختران و زنان اجازه آموزش را بدهند.

آمارهای ارائه شده از سوی سخنگوی طالبان در حالی است که دختران همچنان از رفتن به مکتب و دانشگاه و فراگیری آموزش‌های پزشکی محروم هستند و زنان نیز از کار در نهادهای غیردولتی به‌شمول نهادهای ملل متحد محروم شده‌اند. ملل متحد در گزارش‌های خود در سال ۲۰۲۵ همواره وضعیت حقوق‌بشری و وضعیت بشردوستانه در افغانستان را بحرانی توصیف کرده است.