مهاجرت

پاکستان در یک روز بیش از ۶۰۰ مهاجر را اخراج کرد

عکس از مهاجران افغانستان هنگام اخراج از پاکستان. آرشیف

کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران می‌گوید که در یک روز گذشته (دوشنبه، ۸ جدی) پاکستان ۶۰۷ مهاجر کشور را اخراج کرده است.

همزمان با این و به گفته این کمیسیون، ۸۳ تن دیگر از ایران نیز اخراج شده‌اند، اخراج‌های که اکثر آن‌ها به گونه اجباری بوده است.

گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاه‌های مرزی تورخم، سپین بولدک، پل ابریشم و اسلام قلعه به افغانستان برگشته‌اند.

پاکستان در یک روز پیش از این نیز ۲۶۲۸ مهاجر افغانستان را به گونه اجباری و اختیاری اخراج کرده است.

این در حالی است که برنامه توسعه‌ای ملل متحد پیش از این گفت که بیش از ۲.۸ میلیون مهاجر افغانستان تنها در سال ۲۰۲۵ به کشور بازگشته‌اند؛ روندی که عمدتاً از ایران و پاکستان صورت گرفته و فشارهای انسانی، اقتصادی و خدماتی را بر افغانستانِ از پیش آسیب‌پذیر افزایش داده است.

این نهاد هشدار داد که موج گسترده بازگشت‌کنندگان در شرایطی ادامه دارد که افغانستان همچنان با پیامدهای دهه‌ها بی‌ثباتی، بحران اقتصادی و بلایای طبیعی اخیر دست‌وپنجه نرم می‌کند.

این نهاد افزوده است که ظرفیت‌های موجود برای جذب و ادغام بازگشت‌کنندگان به‌شدت محدود است.

کمیشنری عالی پناهندگان ملل متحد نیز گفت که بسیاری از بازگشت‌کنندگان با دارایی اندک یا بدون هیچ‌گونه پس‌انداز، سرپناه و فرصت شغلی به کشور می‌رسند؛ وضعیتی که خطر گسترش فقر و ناپایداری اجتماعی را افزایش می‌دهد.