مهاجرت

پاکستان در یک روز بیش از ۲۶۰۰ مهاجر را اخراج کرد

عکس شماری از خانواده‌های مهاجران در گذرگاه تورخم. آرشیف

کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران می‌گوید که در یک روز گذشته (یکشنبه، ۷ جدی) پاکستان ۲۶۲۸ مهاجر کشور را اخراج کرده است.

همزمان با این و گفته این کمیسیون، ۱۹۹ تن دیگر از ایران نیز اخراج شده‌اند؛ اخراج‌های که اکثر آن‌ها به گونه اجباری بوده است.

گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاه‌های مرزی تورخم، سپین بولدک، بهرامچه، اسلام قلعه و پل ابریشم به کشور برگشته‌اند.

این در حالی است که پاکستان یک روز پیش از این نیز ۳۶۹۸ مهاجر افغانستان را به گونه اجباری و اختیاری کرده است.

افغانستان در ماه‌های اخیر گواه افزایش چشمگیر بازگشت مهاجران بوده است. این روند در پی تشدید تلاش‌های پاکستان و ایران برای اخراج مهاجران بدون مدارک اقامتی، شمار زیادی از شهروندان افغانستان را ناچار به ترک این کشورها کرده است.

بر اساس آمارهای یونیسف، تنها در سال ۲۰۲۵ بیش از ۲.۶ میلیون تن به افغانستان بازگشته‌اند که بسیاری از آن‌ها کودک بوده‌اند.

این نهاد وابسته به ملل متحد هشدار داده است که بازگشت‌کنندگان با کمبود نیازهای نخستین و تشدید خشکسالی روبه‌رو هستند.