افغانستان

۴۶‌مین سالروز تجاوز قشون سرخ بر خاک افغانستان

عکس از نیروهای قشون سرخ در پل مرزی حیرتان. آرشیف

امروز شنبه، ۶ جدی، برابر با ۴۶‌مین سالروز حمله قشون سرخ بر خاک افغانستان است.

۴۶ سال پیش از امروز، در چنین روزی لشکر ۴۰ زرهی ارتش سرخ شوروی سابق به افغانستان حمله کرد. مراحل ابتدایی اشغال کشور شامل اولین درگیری‌ها با گروه‌های متعدد مبارز بود.

نیروهای شوروی سابق مدت ده سال در افغانستان حضور داشتند؛ حضوری که همواره با درگیری‌های خونین و تلفات، به‌ویژه تلفات غیرنظامیان همراه بود.

با گذشت ده سال و در پی مبارزه متمادی نیروهای مجاهدین پیشین کشور، این نیروها از افغانستان خارج شدند؛ اما در پی این خروج، کشور وارد یک جنگ‌داخلی خانمان‌سوز میان تنظیم‌های جهادی شد.

به این مناسبت طالبان مراسمی را امروز در کابل نیز برگزار کردند و شماری از مقام‌های آنان، از جمله امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در این مراسم سخنرانی نیز داشته‌اند.

متقی در این مراسم گفته است که مردم افغانستان همواره در برابر رویدادهای مختلف متحد و یک‌دست شده‌اند و اخیراً تنشی که میان افغانستان و کشور همسایه‌اش به‌ میان آمد، تمام مردم افغانستان از سراسر کشور حتی در خارج، در برابر این مسئله متحد شدند.

او تاکید کرده است: «اشغال افغانستان برای اشغال‌گران یک اشتباه بزرگ بود که این اشتباه را در نتیجه فریب غلام‌های شان متقبل شدند. شکست سه اشغال‌گر در افغانستان درس عبرتی برای بیگانه‌ها است که چنین اشتباه را متقبل نشوند. شکست اشغال‌گران در افغانستان منتج به شکست آن‌ها به سطح جهان شده است.»

از طرفی هم طالبان در بیانیه‌ رسمی به یان مناسبت از مردم خواستند که اجازه ندهند، آن‌چه آنان «دسیسه‌های شوم و نیت‌های نادرست» خوانده‌اند، علیه حاکمیت طالبان عملی شوند.

در بیانیه رسمی طالبان که از سوی ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی آنان در اکس نشر شده، آمده است: «امارت اسلامی در حالی‌ که تجاوز اتحاد شوروی سابق به حریم ما را یکبار دیگر محکوم می‌کند، از مردم می‌خواهد که برای پاسداری از آزادی و استقلال سرزمین خود همواره آماده باشند و به هیچ‌ کسی اجازه ندهند که دسیسه‌های شوم و نیت‌های نادرست علیه نظام اسلامی، عقیده، وطن، ارزش‌ها و ملت ما عملی گردد.» طالبان حاکمیت شان را «امارت اسلامی افغانستان» می‌خوانند.