امنیت

تاجیکستان از طالبان خواست عذرخواهی کنند

مقام‌های تاجیکستان می‌گویند پس از کشته‌شدن دو تن از نیروهای مرزبانی این کشور در یک درگیری مسلحانه در مرز با افغانستان، از طالبان خواسته‌اند به‌گونه رسمی عذرخواهی کنند و تدابیر امنیتی در امتداد مرز را افزایش دهند.

خبرگزاری دولتی «خاور» تاجیکستان به نقل از کمیته دولتی امنیت ملی این کشور گزارش داده است که این رویداد شام ۲۳ دسمبر(سه‌شنبه، ۲جدی) در منطقه شمس‌الدین شاهین رخ داده است.

به گفته مقام‌های تاجیک، سه فرد مسلح که آنان را «اعضای یک گروه هراس‌افکن» معرفی کرده‌اند، به‌گونه غیرقانونی از خاک افغانستان وارد این کشور شده بودند.

براساس بیانیه رسمی، نیروهای مرزبانی تاجیکستان صبح روز بعد محل حضور این افراد را شناسایی کردند و در جریان عملیات، میان دو طرف درگیری مسلحانه رخ داد.

مقام‌های تاجیک می‌گویند این افراد قصد حمله به یکی از پاسگاه‌های مرزی را داشتند و پس از شناسایی، مقاومت مسلحانه کردند.

در این درگیری، سه فرد مسلح کشته شدند و به گفته مقام‌ها، شماری سلاح و تجهیزات نظامی از محل درگیری به‌دست آمده است. در جریان این رویداد، دو تن از نیروهای مرزبانی تاجیکستان نیز جان باخته‌اند.

در همین حال، برخی رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که این درگیری ممکن است میان نیروهای مرزبانی تاجیکستان و یک گروه قاچاقچی از افغانستان رخ داده باشد.

مقام‌های تاجیکستان تأکید کرده‌اند که این سومین مورد عبور مسلحانه و درگیری مرزی از خاک افغانستان در یک ماه گذشته است.

آنان اداره طالبان را به کوتاهی در تأمین امنیت مرزها متهم کرده‌اند. طالبان تاکنون به‌گونه رسمی به این ادعاها واکنش نشان نداده‌اند.

این رویداد هم‌زمان با افتتاح چند پاسگاه جدید مرزی از سوی تاجیکستان در امتداد مرز با افغانستان گزارش شده است.

مقام‌های دوشنبه می‌گویند وضعیت کنونی در مرز آرام است، اما بررسی‌ها در مورد این حادثه ادامه دارد.