رسانههای ایرانی گزارش دادهاند که این کشور برای نخستین بار به هدف شناسایی هویت شهروندان افغانستان یک دستگاه بیومتریک را در گذرگاه مرزی دوغارون نصب کرده است.
بر بنیاد این گزارشها امیرالله شمقدری، معاون امنیتی انتظامی خراسان رضوی ایران، گفته است: «سامانه بیومتریک هویت اتباع خارجی برای نخستین بار در بین مرزهای کشور، در گذرگاه بینالمللی دوغارون راهاندازی شد. مراحل نخست اجرای این طرح تابستان امسال با موفقیت در مرز دوغارون به پایان رسید.» مقامهای ایرانی شهروندان و مهاجران افغانستان را «اتباع خارجی» میخوانند.
این مقام ایرانی تاکید کرده است که نصب این دستگاه بیومتریک نقش زیادی در مدیریت ورود و خروج شهروندان افغانستان، از جمله مهاجران از طریق مرز دوغارون دارد.
او افزوده است: «مرز دوغارون نخستین معبر ورود و خروج اتباع افغانستانی به ایران به شمار میرود که اهمیت اجرای طرح بیومتریک را در این مرز دو برابر کرده است.»
به گفته معاون امنیتی انتظامی خراسان رضوی، طرح بیومتریک هویت شهروندان خارجی به زودی در مرزهای هوایی این کشور نیز راهاندازی خواهد شد که با اجرایی شدن آن ورود و خروج همه خارجیان به این کشور، رصد خواهند شد.
بر بنیاد این گزارشها، آزمایشهای بیومتریک شامل ثبت اثر انگشت، رنگ چشم و چهره شهروندان خارجی میشوند که بر بنیاد آنها، سوابق ورود و خروج آنان به ایران شناسایی میشوند.
این در حالی است که پیش از این مقامهای ایرانی از برگشت مهاجران بدون مدرک اخراجشده افغانستان به این کشور انتقاد کردهاند.
با این حال، ایران پس از حاکمیت دوباره طالبان روند اخراج اجباری مهاجران افغانستان را ادامه داده و اخیراً آن را تشدید نیز کرده است؛ به گونهای که در هفتههای به طور میانگین و روزانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ مهاجر افغانستان از این کشور اخراج میشوند. پیش از این و در پی جنگ دوازده روزه ایران با اسرائيل، این آمار به بیش از ۱۰۰۰۰ تن در روز میرسید.
