یک عضو هیئتمدیره توزیعکنندگان داروی ایران میگوید قاچاق دارو از این کشور به افغانستان «بهصورت گسترده» انجام میشود؛ موضوعی که به گفته او بر بازار داخلی دارو در ایران تأثیر گذاشته است.
به گزارش روز سهشنبه خبرگزاری مهر ایران، محسن عبداللهزاده گفته است با وجود افزایش حدود ۵۰ درصدی تولید دارو در ایران، همچنان کمبودهایی در بازار دیده میشود که به باور او، بخش مهمی از آن ناشی از قاچاق دارو به افغانستان و عراق است.
او افزوده است حجم این قاچاق به اندازهای است که واردکنندگان قانونی در این کشورها توان رقابت با داروی قاچاق ایرانی را ندارند.
بر اساس این گزارش، پس از توقف صادرات دارو از پاکستان به افغانستان، برخی فعالان صنعت داروسازی ایران میگویند تقاضا در بازار افغانستان افزایش یافته و این وضعیت، زمینه را برای خروج غیرقانونی دارو از ایران فراهم کرده است.
طالبان به دنبال تنشهای مرزی با پاکستان و بسته شدن گذارگاههای این کشور به روی صادرات و واردات از افغانستان، گفته اند که دیگر از پاکستان دارو وارد نخواهد شد.
در یک ماه گذشته مقامهای وزارت صحت طالبان به ایران و هند سفر کرده اند که بتوانند جایگزینی برای واردات دارو از پاکستان بیابند.
در همین حال گزارش مهر میگوید که سازمان غذا و داروی ایران تأکید میکند که اگرچه وجود «قاچاق معکوس» دارو به برخی کشورهای همسایه قابل انکار نیست، اما ادعای گسترش فراگیر قاچاق داروی ایرانی به افغانستان تأیید نمیشود.
محمد هاشمی، سخنگوی این سازمان، اختلاف قیمت دارو میان ایران و بازارهای منطقه را یکی از عوامل بروز چنین تخلفاتی دانسته و هشدار داده است که تداوم این روند میتواند به کمبودهای مقطعی در داخل ایران منجر شود.
او افزوده است شواهد موجود نشان میدهد موارد مشاهدهشده محدود بوده و بخش عمده توزیع دارو در چارچوب رسمی و تحت نظارت سامانههای کنترلی انجام میشود.
به گفته او، بزرگنمایی این پدیده با دادههای میدانی همخوانی ندارد.
سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران همچنین گفته است در مذاکرات اخیر با هیئتی از افغانستان، دو طرف بر توسعه صادرات رسمی دارو توافق کردهاند تا نیاز بازار افغانستان از مسیرهای شفاف و قانونی تأمین و از قاچاق جلوگیری شود.
