کابینه اسرائیل روز دوشنبه به تعطیلی یک شبکه رادیویی ملی متعلق به ارتش این کشور رأی داد که یکی از اقدامهای ائتلاف راستگرای بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائيل، است؛ اما منتقدان آن را ضربهای به دموکراسی دانستهاند.
بر بنیاد گزارش رویترز، اسرائیل کاتز، وزیر دفاع اسرائيل، پیش از این پیشنهاد داده بود که رادیو ارتش، که از روزهای اولیه تشکیل دولت پخش میشد، تا اول مارچ ۲۰۲۶ میلادی تعطیل شود؛ در آنچه که او تلاشی برای حفظ ماهیت غیرحزبی ارتش توصیف کرد.
کاتز در بیانیهای گفت که هدف اصلی آن پخش برای سربازان اسرائیل بود، اما با گذشت زمان به بستری برای دیدگاههایی تبدیل شد که «به ارتش اسرائیل (نیروهای دفاعی اسرائیل) و خود سربازان ارتش حمله میکنند».
رادیوی ارتش اسرائيل یکی از دو رسانه خبری دولتی در این کشور است که دیگری یک پخشکننده عمومی موسوم به «کایان» است که یک شبکه خبری تلویزیونی، چندین ایستگاه رادیویی و یک پلتفرم دیجیتال محبوب را اداره میکند. هر دو از نظر سردبیری مستقل هستند.
نتانیاهو رادیوی ارتش را با کوریای شمالی مقایسه کرد
کاتز گفت که یک شبکه رادیویی ارتش که برای غیرنظامیان برنامه پخش میکند، برای هر دموکراسی یک ناهنجاری است.
در همین حال نتانیاهو در سخنانی در نشست کابینهاش گفته است: «فکر میکنم این [رادیو] در کوریای شمالی و شاید چند کشور دیگر وجود دارد و ما احتمالاً نمیخواهیم جزو آنها محسوب شویم.»
منتقدان این اقدام را محکوم کردند و گفتند که به آزادی بیان آسیب میرساند.
آنات ساراگوستی، که بر آزادی رسانهها در اتحادیه روزنامهنگاران اسرائیل نظارت دارد، در یک نشست بحران با حضور صدها روزنامهنگار در تلآویو در این ماه گفت: «آنان رسانههای مطیع میخواهند، رسانههای منتقد نمیخواهند.»
جنبش حکومت باکیفیت در اسرائیل، یک نهاد مستقل ناظر بر مبارزه با فساد، اعلام کرد که علیه تصمیم دولت به دیوان عالی این کشور شکایت کرده است.
موسسه دموکراسی اسرائیل که یک اندیشکده غیرحزبی است، اعلام کرده که تعطیلی رادیو ارتش این کشور عملاً نیمی از پخش اخبار عمومی مستقل اسرائیل را از بین میبرد و چنین اقدام گستردهای باید به پارلمان ارائه شود.
