عاصم منیر، فرمانده نیروهای دفاعی و رئیس ستاد ارتش پاکستان، ادعا کرده که ۷۰ درصد از تشکیلات تحریک طالبان پاکستان (تیتیپی) شامل شهروندان افغانستان است.
او در نشست ملی عالمان در اسلامآباد ، مدعی شد: «در تشکیلات تحریک طالبان پاکستان که به پاکستان میآیند، ۷۰ درصد افغان هستند.»
این ادعا در حالی مطرح میشود که پاکستان یکی از علتهای افزایش اخراج مهاجران کشور را مسائل امنیتی عنوان کرده است. پاکستان بارها از طالبان خواسته در برابر فعالیت تی تی پی در افغانستان اقدام کنند اما طالبان حضور این گروه در کشور را رد کردهاند.
با این حال، عاصم منیر با انتقاد از وضعیت امنیتی، بار دیگر از طالبان خواست تا مانع استفاده هراسافکنان از خاک افغانستان برای انجام حملهها در پاکستان شوند.
تی تی پی یکی از موضوعات اختلافی گفتگوهای هیئتهای طالبان و پاکستان در مذاکرات استانبول بود. این گفتهها در حالی مطرح میشوند که طالبان و اکستان در بیش از دو ماه پسین با تنشهای کمپیشینه روبهرو بودهاند. در این مدت گذرگاههای بازرگانی میان دو کشور نیز مسدود ماندهاند.
