حقوق بشر

طالبان در سه ماه ۳۱۸ تن را شلاق زده‌اند

عکس از آرشیف

آمارهای رسمی دادگاه عالی طالبان نشان می‌دهند که در ماه‌های میزان، عقرب و قوس روند مجازات بدنی طالبان در سه ماه افزایش یافته و در این مدت دست‌کم ۳۱۸ تن در ولایت‌های مختلف شلاق زده شده‌اند.

بر بنیاد این بررسی‌ها، طالبان در ماه میزان ۷۱ تن، در ماه عقرب ۱۰۰ تن و در ماه قوس که هنوز به پایان نرسیده است، ۱۴۷ تن را شلاق زده اند.

بر پایه‌ اعلامیه‌های دادگاه عالی طالبان، تنها در ماه روان، نسبت به ماه پیش از آن، گراف شلاق‌زدن طالبان بر شهروندان کشور، افزایش ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد.

تنها در یک ماه، ۶۵ پایتخت‌نشین از سوی طالبان شلاق زده شده‌اند.

کابل با ۶۵ تن، خوست با ۳۴ تن و تخار با ۱۰ مورد شلاق در میان ولایت‌ها بیش‌ترین آمار را دارند.

بیشتر متهمان، به شمول زنان، به اتهام‌های «فرار از منزل، ارتباط نامشروع، قاچاق مشروبات الکولی، دزدی، تخریب کاری، پلان قتل» شلاق زده شده‌اند.

دادگاه عالی طالبان در خبرنامه‌های جداگانه، شمار افرادی را که در برابر دید همگان در ماه قوس شلاق زده شده، ۱۶ تن اعلام کرده‌اند.

در اعلامیه‌های دادگاه عالی طالبان به وضاحت دیده می‌شود زمانیکه زنان محکوم به مجازات می‌شوند؛ طالبان حکم شلاق خود را در برابر دید همگان تطبیق می‌کنند.

برخی از شهروندان کشور می‌گویند که طالبان به جای بهبود وضعیت مردم، بیشتر بر تطبیق مجازات بدنی تمرکز دارند.

در واپسین مورد، روز پنجشنبه طالبان دو زن و یک مرد را در ولایت جوزجان به اتهام زنا و نکاح نامشروع در برابر دید همگان شلاق زدند.

افزون بر این، طالبان در ماه روان هجری خورشیدی، یک تن را در ورزشگاه ولایت خوست قصاص کردند و هزاران تن، به‌شمول کودکان گواه این قصاص بودند.