مهاجرت

بیش از ۶۰ عضو کانگرس به دولت امریکا: سیاست‌های جمعی علیه مهاجران افغانستان را لغو کنید

عکس از محل رویداد در واشنگتن دی‌سی

بیش از ۶۰ عضو کانگرس ایالات متحده در نامه‌ای رسمی خطاب به مارکو روبیو وزیر امور خارجه و کریستی نوئم وزیر امنیت داخلی، از دولت خواسته‌اند سیاست‌هایی را که همه مهاجران افغانستان را به دلیل اقدام یک فرد هدف قرار می‌دهد، لغو کند.

آنان امروز پنجشنبه در نامه‌ای مشترک، با ابراز نگرانی از واکنش دولت دونالد ترمپ به تیراندازی ۲۶ نومبر ۲۰۲۵ به دو عضو گارد ملی، این رویداد را به‌شدت محکوم کرده و بر لزوم پاسخ‌گویی عامل آن در برابر قانون تأکید کرده‌اند.

آنان همچنین با خانواده‌های قربانیان این حمله ابراز همدردی کردند.

امضاکنندگان نامه تأکید کرده‌اند که اقدامات خشونت‌آمیز یک فرد نباید بهانه‌ای برای بدنام‌سازی جمعی پناهجویانی باشد که به‌گونه قانونی به دنبال زندگی در ایالات متحده هستند.

به گفته آنان، شهروندان افغانستان که از طریق ویزه ویژه مهاجرت (اس‌ای‌وی)، آزادی مشروط بشردوستانه، اسکان مجدد پناهندگان یا روند پناهندگی وارد امریکا می‌شوند، تحت بررسی‌های گسترده امنیتی میان‌نهادی قرار دارند؛ روندی که گاهی ماه‌ها و سال‌ها طول می‌کشد.

نمایندگان کانگرس تصمیم دولت برای توقف فوری رسیدگی به تمام پرونده‌های مهاجرتی شهروندان افغانستان، از جمله متقاضیان ویزه مهاجرت ویژه، را اقدامی خطرناک خوانده و گفته‌اند این سیاست جان متحدان افغانستان امریکا را که در کنار نیروهای امریکایی کار کرده‌اند، به خطر می‌اندازد.

در نامه آمده است که این تصمیم در ادامه اقداماتی چون لغو وضعیت حفاظت موقت، توقف نامحدود اسکان پناهندگان، قرار دادن افغانستان در فهرست ممنوعیت سفر و تلاش برای اخراج افراد از طریق برنامه‌های آزادی مشروط بشردوستانه اتخاذ شده است.

در بخش دیگری از نامه، این رویکرد دولت «سرزنش جمعی» توصیف شده و هشدار داده شده است که دامن‌زدن به ترس و تفرقه، امنیت ایالات متحده را افزایش نخواهد داد.

امضا کنندگان این نامه افزوده‌اند که رها کردن متحدان، پیام منفی به شرکای بالقوه آینده امریکا می‌فرستد و اعتماد به تعهدات این کشور را تضعیف می‌کند.

نمایندگان کانگرس از وزیران خارجه و امنیت داخلی ایالات متحده خواسته‌اند سیاست‌هایی را که همه شهروندان افغانستان و یک ملیت کامل را به دلیل اقدام یک نفر مجازات می‌کند، لغو کرده و به تعهدات ایالات متحده در قبال متحدان و پناهجویان پایبند بمانند.

این در حالی است که دونالد ترمپ در فرمان تازه‌ مبنی بر ممنوعیت سفر شهروندان دوازده کشور، به‌شمول افغانستان، به ایالات‌‌متحده، دارندگان درخواست‌های ویزه ویژه مهاجرتی(اس‌آی‌وی) را از محدودیت و تعلیق ورود به ایالات‌متحده معافیت داده است.

در این فرمان، دوازده کشور، به‌شمول افغانستان، کشور‌های پرخطر تشخیص شده و آمده که محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کامل ورود شهروندان این کشور‌ها به ایالات‌متحده ادامه می‌یابد.

در بخشی از فرمان دونالد ترمپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمده است: «به استثناها، تعلیق و محدودیت ورود طبق بخش‌های ۲، ۳، ۴ و ۵ این اعلامیه شامل موارد زیر نمی‌شود. پنجم: ویزه‌های ویژه مهاجرتی برای کارمندان دولت ایالات متحده.»

به‌دنبال این فرمان ترمپ نگرانی‌‌های جدی در مورد سرنوشت صدها تن از همکاران ایالات متحده در افغانستان که دارندگان درخواست‌های ویزه ویژه مهاجرتی (اس‌آی‌وی) بودند، شکل گرفته بود. اما در فرمان ترمپ دارندگان این درخواست‌ها معافیت دارند.

با این‌حال، در حال‌حاضر صدها تن از پناهجویان کشور از کابل تا پاکستان و قطر و هم‌چنان برخی کشورهای اروپایی در انتظار انتقال به‌ایالات‌متحده اند. هر کدام آنان دارنده درخواست‌های ویزه ویژه مهاجرتی یاهم پی یک و پی‌دو اند.

پس از حمله به دو عضو گارد ملی که از سوی یک شهروند افغانستان در واشنگتن انجام شد، سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترمپ در قبال مهاجران که انتظار رفتن به ایالات‌‌متحده را می‌کشند و یا هم در ایالات متحده به‌سر می‌برند، شدیدتر شده است.

نزدیک به سه هفته پیش، امریکا به تمامی دیپلمات‌های خود در سراسر جهان دستور داده است که صدور ویزه برای شهروندان افغانستان را متوقف کنند. تصمیمی که عملاً برنامهٔ ویزه ویژهٔ مهاجرتی یا اس‌آی‌وی، را نیز به حالت تعلیق درمی‌آورد.

ویزه ویژه مهاجرتی ایالات‌متحده از جمله برنامه‌های پذیرش پناهجویان در ایالات متحده است که برای شماری از کشورها، از جمله افغانستان، که برخی شهروندان آن با نیروهای امریکایی کار کرده اند، اختصاص یافته است. افزون بر این، ایالات متحده روند‌های مهاجرتی متعدد دیگر چون پی یک و پی‌دو را نیز برای انتقال همکاران ایالات متحده از افغانستان روی دست گرفته بود.