وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرده است که گزارش تازه شورای امنیت ملل متحد، ادعای طالبان مبنی بر اینکه از خاک افغانستان برای انجام حملهها فرامرزی استفاده نمیشود را «بیاساس» خوانده و حضور فعال گروههای هراسافکن در این کشور را تأیید کرده است.
طاهر اندرابی، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، روز پنجشنبه در نشست خبری گفت که ادامه فعالیت گروههای شبهنظامی در افغانستان تهدیدی جدی برای صلح و امنیت منطقهای است و این وضعیت تلاشها برای ثبات داخلی و توسعه اقتصادی در افغانستان را تضعیف میکند.
به گفته او، در گزارش شورای امنیت ملل متحد بهطور مشخص به فعالیت تحریک طالبان پاکستان (تیتیپی) و دیگر گروههای هراسافکن خارجی اشاره شده است.
اندرابی تأکید کرد که این گروهها همچنان بزرگترین مانع در برابر روابط پایدار میان اسلامآباد و طالبان بهشمار میروند.
بر اساس این گزارش، شماری از کشورهای عضو شورای امنیت تأیید کردهاند که گروههایی چون تحریک طالبان پاکستان، داعش، القاعده و دیگر گروههای شبهنظامی خارجی در افغانستان حضور و فعالیت دارند و برخی از آنها در برنامهریزی حملههای خارجی نقش دارند.
تحریک طالبان پاکستان بهعنوان مهمترین تهدید امنیتی منطقه معرفی شده است.
گزارش ملل همچنین به اختلافنظر در درون رهبری طالبان درباره تحریک طالبان پاکستان اشاره کرده است.
بر پایه این گزارش، برخی از چهرههای ارشد طالبان این گروه را برای روابط با پاکستان زیانبار میدانند، در حالی که برخی دیگر همچنان از آن حمایت میکنند.
این گزارش همچنین از پیوندهای نزدیک القاعده با طالبان سخن گفته و داعش را رقیب اصلی طالبان توصیف کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در ادامه گفت که آنچه بهعنوان آتشبس میان پاکستان و طالبان مطرح میشود، نباید یک آتشبس متعارف تلقی شود.
او افزود که هدف از این توافق، جلوگیری از حملههای هراس افکنی در داخل پاکستان بوده که از خاک افغانستان سرچشمه میگیرند.
به گفته اندرابی، پاکستان شواهدی در اختیار دارد که نشان میدهد مهاجمان از حمایت فرامرزی برخوردار بودهاند.
او افزود که اسلامآباد این توافق را با حسن نیت اجرا کرده، اما طرف مقابل به آن پایبند نبوده و در نتیجه، حملههای مرزی همچنان ادامه یافته است.
