امنیت

وزارت خارجه بریتانیا: خطر بازداشت اتباع بریتانیایی در افغانستان افزایش یافته است

وزارت امور خارجه بریتانیا با هشدار نسبت به وضعیت امنیتی «بی‌ثبات» افغانستان اعلام کرده است که خطر بازداشت اتباع بریتانیایی در این کشور افزایش یافته و از شهروندان خود خواسته است به هیچ‌وجه به افغانستان سفر نکنند.

این وزارت روز گذشته، دوشنبه، گفته است که ناامنی گسترده، تنش‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان و نبود تضمین‌های حقوقی، خطرات جدی برای اتباع خارجی، به‌ویژه شهروندان بریتانیایی، ایجاد کرده است.

این وزارتخانه تأکید کرده است که تنش‌های اخیر میان طالبان و پاکستان پیش‌تر به درگیری‌های خشونت‌آمیز در مناطق مرزی انجامیده و در نتیجه، برخی گذرگاه‌های مرزی به‌طور موقت بسته شده‌اند؛ موضوعی که رفت‌وآمد در داخل افغانستان را دشوارتر کرده است.

وزارت خارجه بریتانیا در این بیانیه افزوده است که شهروندان بریتانیایی که برخلاف توصیه‌های رسمی به افغانستان سفر می‌کنند، با خطر بالای بازداشت روبه‌رو هستند.

به گفته این وزارت، بازداشت‌ها می‌تواند «ماه‌ها یا حتی سال‌ها» ادامه یابد و روند رسیدگی به پرونده‌ها شفاف نیست.

در این بیانیه همچنین تصریح شده است که توانایی دولت بریتانیا برای کمک به اتباع بازداشت‌شده در افغانستان بسیار محدود است.

وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرده: «بریتانیا در افغانستان سفارت ندارد و امکان ارائه کمک قنسولی حضوری وجود ندارد.»

در ادامه هشدار داده شده است که در برخی موارد، ممکن است بازداشت یک تبعه بریتانیا اصلاً به دولت این کشور اطلاع داده نشود.

این هشدار تازه در حالی صادر می‌شود که پیش‌تر نیز شماری از کشورهای غربی توصیه‌های مشابهی درباره سفر به افغانستان منتشر کرده‌اند.

در جنوری ۲۰۲۵، وزارت امور خارجه ایالات متحده، افغانستان را در بالاترین سطح هشدار مسافرتی قرار داد و از شهروندان خود خواست تحت هیچ شرایطی به این کشور سفر نکنند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرده بود که ناآرامی‌های داخلی، جرم و جنایت، فعالیت گروه‌های هراس‌افگن، خطر بازداشت خودسرانه، آدم‌ربایی و محدودیت شدید خدمات بهداشتی، افغانستان را به یکی از پرخطرترین مقاصد جهان تبدیل کرده است.

این وزارتخانه هشدار داده بود که خارجی‌ها، به‌ویژه شهروندان کشورهای غربی، هدف آدم‌ربایی و گروگان‌گیری قرار می‌گیرند.

استرالیا نیز در نومبر ۲۰۲۵ یکی از شدیدترین هشدارهای مسافرتی خود را صادر کرده و اعلام کرده است که «هیچ نقطه‌ای از افغانستان، حتی کابل، امن نیست».

مقام‌های استرالیایی گفته‌اند که شهروندان غربی در ماه‌های اخیر در جریان رفت‌وآمد یا گشت‌های غیررسمی هدف تیراندازی قرار گرفته، زخمی یا کشته شده‌اند.

استرالیا نیز مانند بریتانیا در کابل سفارت فعال ندارد و امکان کمک قنسولی آن بسیار محدود است.

دولت کانادا هم با اشاره به خطر حمله‌های هراس‌افکنانه، آدم‌ربایی، بازداشت‌های خودسرانه و نقض گسترده حقوق بشر، از شهروندان خود خواسته است از هرگونه سفر به افغانستان خودداری کنند.

مقام‌های کانادایی تأکید کرده‌اند که خارجی‌ها و افراد مرتبط با کشورهای غربی در معرض خطر مستقیم خشونت قرار دارند.

این کشورها به‌طور مشترک تأکید کرده‌اند، افرادی که برخلاف هشدارهای رسمی به افغانستان سفر می‌کنند، این کار را با مسئولیت شخصی انجام می‌دهند و از حمایت قنسولی بسیار محدود یا هیچ حمایتی برخوردار نخواهند بود.

طالبان تا هنوز در این مورد چیزی نگفته‌اند.