جنوب آسیا

هند گروه‌های مستقر در پاکستان را به خاطر حمله ماه اپریل به گردشگران در کشمیر متهم کرد

عکس از یک سرباز هندی

آژانس مبارزه با تروریزم هند روز دوشنبه گروه‌های شبه‌نظامی اسلام‌گرای مستقر در پاکستان و شش فرد را به خاطر حمله ماه اپریل به گردشگران در کشمیر تحت اداره هند که منجر به کشته شدن ۲۶ تن و درگیری شدید میان دو کشور شد، متهم کرد.

این درگیری که بدترین درگیری بین این دو همسایه مسلح به سلاح هسته‌ای در دهه‌های اخیر خوانده می‌شود، زمانی آغاز شد که شبه‌نظامیان به گردشگران هندو در منطقه پهالگام کشمیر تحت کنترول هند آتش گشودند. دهلی نو در پی این رویداد اعلام کرد که این حمله با حمایت پاکستان انجام شده است؛ اتهام‌هایی که اسلام‌آباد آن را تاکنون رد کرده است.

بر اساس بیانیه‌ای که از سوی آژانس مبارزه با تروریزم هند منتشر شده، لشکر طیبه مستقر در پاکستان و شاخه آن، جبهه مقاومت کشمیر، به دلیل نقش ادعایی‌شان در «برنامه‌ریزی، تسهیل و اجرای حمله پهالگام» متهم شدند.

در این بیانیه آمده است که سه مرد پاکستانی که در جریان عملیات ماهادو در ماه جولای در سرینگر، در کشمیر هند، توسط نیروهای امنیتی هند کشته شدند، پس از مرگشان متهم شدند. دو مرد دیگر که از قبل در بازداشت بودند و یک مرد که به عنوان یک تروریست پاکستانی هدایت‌کننده متهم شده بود، متهم شدند.

وزارت خارجه پاکستان تاکنون در برابر این بیانیه هند واکنشی نداشته است.

گفتنی است که این سند ۱۵۹۷ صفحه‌ای به دادگاه ویژه‌ای در منطقه جامو هند ارائه شده و شامل اولین اتهام‌های رسمی در مورد این حمله بود.

در این بیانیه آمده است که سازمان اطلاعات ملی هند در جریان تحقیقاتی که هشت ماه به طول انجامید، رد این توطئه را تا پاکستان ردیابی کرد و لشکر طیبه و جبهه مقاومت کشمیر به همراه شش مرد دیگر به جنگ علیه هند متهم شدند.