رسانه‌ها

دو خبرنگار تلویزیون رسا پس از ۱۰ ماه از زندان طالبان آزاد شدند

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که غلام‌محی‌الدین صاحب‌زاده، مدیر مسوول، و جهادمل حبیبی، گزارشگر تلویزیون خصوصی «رسا»، پس از سپری‌کردن ۱۰ ماه زندان، امروز (سه‌شنبه) از زندان بگرام آزاد شدند.

به گفته این نهاد حامی خبرنگاران با این حال، تلویزیون رسا همچنان اجازه بازگشایی دریافت نکرده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان به نقل از منابع خود گفته است که این دو خبرنگار حوالی ساعت چهار بعد از ظهر امروز آزاد شدند.

به گفته این نهاد، آنان در زندان بگرام نگهداری می‌شدند و پیش از آزادی به ریاست ۴۰ اداره استخبارات طالبان در کابل انتقال داده شده بودند.

غلام‌محی‌الدین صاحب‌زاده و جهادمل حبیبی روز ۳۰ دلو سال گذشته توسط کارمندان استخبارات طالبان در کابل بازداشت شدند.

هم‌زمان با بازداشت این دو خبرنگار، کمپیوترهای تلویزیون رسا ضبط و دفتر این رسانه بسته شد.

محکمه حوزه دوم طالبان در کابل در ۴ حمل سال جاری، این دو خبرنگار را به اتهام «تبلیغات علیه طالبان» به ۱۰ ماه زندان محکوم کرده بود.

به گفته مرکز خبرنگاران افغانستان، با وجود آزادی این دو خبرنگار، تلویزیون رسا همچنان بسته است و تاکنون اجازه ازسرگیری فعالیت‌های رسانه‌ای به آن داده نشده است.

تلویزیون خصوصی رسا در سال ۱۳۹۸ در کابل ایجاد و راه‌اندازی شده است.

این رسانه گزارش‌های اجتماعی و روزمره تولید می‌کرد و همچنین مستندهای خارجی در زمینه اقلیم و حیات‌وحش را بازنشر می‌داد.

مرکز خبرنگاران افغانستان با استقبال از آزادی غلام‌محی‌الدین صاحب‌زاده و جهادمل حبیبی، بازداشت و محاکمه این دو خبرنگار و سلب آزادی آنان به مدت ۱۰ ماه را محکوم کرده است.

این نهاد تأکید کرده که این خبرنگاران به دلیل فعالیت‌های رسانه‌ای بازداشت شده بودند و محاکمه آنان در غیاب وکیل مدافع انجام شده و ناعادلانه بوده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان از طالبان خواسته است اجازه دهند تلویزیون رسا بازگشایی شود و خبرنگاران این رسانه بتوانند مطابق قانون رسانه‌های همگانی کشور، به‌گونه آزادانه به کار خود ادامه دهند.

بر بنیاد اطلاعات مرکز خبرنگاران افغانستان، در حال حاضر دست‌کم پنج خبرنگار و فعال رسانه‌ای در افغانستان در بازداشت به‌سر می‌برند و برخی از آنان به زندان محکوم شده و دوران محکومیت‌شان را سپری می‌کنند.