اختلافات داخلی طالبان

مقام طالبان: کسی خواب بازگشت نظام دموکراتیک را در افغانستان نبیند

رحمت‌الله نجیب، معین وزارت امور داخله طالبان، امروز (یکشنبه) در مراسم فراغت مرکز آموزشی پولیس طالبان در میدان ‌وردک گفت که هیچ زمینه‌ای برای بازگشت نظام دموکراتیک در افغانستان وجود ندارد و «کسی نباید خواب آوردن چنین نظامی را ببیند»، زیرا به باور او، مردم افغانستان از آن حمایت نمی‌کنند.

او همچنین ادعا کرد که میان رهبران طالبان هیچ اختلافی وجود ندارد و افزود که مسئولیت‌های امنیتی باید با تعهد کامل و توجه جدی انجام شود تا از هرگونه اختلال جلوگیری شود.

این‌ در حالی است که طالبان در بیش از چهار سال گذشته محدودیت‌های کم‌پیشینه بر حقوق زنان و دختران وضع کرده‌اند. فعالان و‌ نهادهای حقوق‌بشری خواهان به‌رسمیت شناسی «اپارتاید جنسیتی» در افغانستان زیر اداره طالبان شده‌اند.

طالبان همچنین آزادی بیان را که یکی از پایه‌های اساسی دموکراسی است نیز به شدت محدود کرده‌اند.

قابل ذکر است که با انتقاد تلویحی و تند سراج‌الدین حقانی وزیر داخله طالبان، بار دیگر تنش‌ها و اختلاف‌ها میان طالبان به‌ویژه جناح طالبان قندهاری و حقانی‌ها شدت یافته است.

این اختلاف تا به‌جایی رسیده که روز جمعه حقانی حتا مشروعیت حاکمیت طالبان را زیر پرسش برد.

او گفت که حاکمیت طالبان مردم را می‌ترساند و حاکمیتی که مردم را بترساند به‌باور او حکومت نیست.

او گفت: «‌حکومت‌ها که به‌نظر مردم با حمایت و اعتماد مردم یک حکومت می‌آید و مردم را می‌ترساند. این حکومت، حکومت نشد. حکومت آن حکومت است که حمایت مردم را پیدا کند.»

اما در صف مقابل ندا محمد ندیم وزیر تحصیلات عالی طالبان که از افراد با اعتماد هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان است، تلویحی در واکنش به‌سراج‌الدین حقانی گفت، اقدام خودسرانه در نظام طالبان جا ندارد و به‌باور او همه ساختار طالبان باید از امیر طالبان اطاعت کنند. مورد که خیلی نزدیک به‌حرف‌های رهبر طالبان است.

رهبر طالبان در هر سخنرانی‌اش به‌گفته آگاهان، بیش‌تر از هر مورد به‌اطاعت از خودش تاکید می‌کند.

افزون بر ندیم، حزب‌الله افغان رییس پولیس سرحدی طالبان نیز به این‌گفته‌های حقانی واکنش تلویحی نشان داده و در یاداشتی در اکس نوشته که اطاعت از امیر اصول اداری نیست بل‌که به‌باور او دستور شریعت است.

منابع آگاه تاکید دارند که جدی‌ترین اختلاف طالبان بر سر ساختار قدرت است.

پیش‌تر یافته‌های یک گزارش اختصاصی آمو نشان می‌داد که تنها در کابینه طالبان هفت وزیر و مقام‌‌های کلیدی از طالبان قندهاری اند.

ارگ کابل هم در اداره طالبان قندهاری است. منابع تاکید دارند رهبر طالبان پیوسته بر اطاعت از خودش تاکید دارد، موردی که به‌گفته منابع، حقانی‌ها آن را انحصار قدرت در قندهار می‌دانند.