پولیس ایران در یزد و زاهدان این کشور در یک هفته گذشته، ۱۲۰۷ مهاجر افغانستان را بازداشت کرده است که از این میان ۷۵۰ تن در یزد و ۴۵۷ تن دیگر در زاهدان بازداشت شدهاند.
مقامهای ایرانی مهاجران بدون مدرک افغانستان را «اتباع خارجی غیرمجاز» میخوانند.
بر بنیاد گزارشهای رسانههای ایرانی حمید نوری، فرمانده انتظامی زاهدان، و فرمانده انتظامی شهر یزد این کشور گفتهاند که این مهاجران در چارچوب «طرح ارتقای امنیت اجتماعی با محوریت جلب رضایتمندی عمومی» بازداشت شدهاند.
در کنار این، فرمانده انتظامی یزد ایران گفته است که در طی این هفته و در چارچوب این طرح، ۱۰۸ «سارق»، ۵۹۵ معتاد به موادمخدر و ۶۷ تن که خردهفروشان موادمخدر بودهاند نیز بازداشت شدهاند.
این در حالی است که ایران اخیراً و پس از جنگ دوازده روزه با اسرائيل، روند بازداشت و اخراج اجباری مهاجران افغانستان را شدت بخشیده است.
هرچند پیش از این رسانههای ایرانی گزارش دادند که با تشدید این روند، شهرهای مختلف این کشور، از جمله تهران با کمبود کارگر مواجه شده است؛ اما این کشور همچنان تاکید بر تشدید آن کرده است.
گفتنی است که به طور میانگین و روزانه، ایران حدود ۳۰۰ مهاجر افغانستان اخراج میکند که بر بنیاد گزارشهای رسمی، اکثر این اخراجها به گونه اجباری انجام شدهاند.
این اقدام ایران با واکنشهای گسترده بینالمللی و سازمانهای جهانی مدافع حقوق پناهجویان نیز روبهرو شده است؛ اما این کشور همچنان این روند را ادامه داده است.
