امنیت

اردوغان: ترکیه آماده مشارکت در حفظ آتش‌بس میان پاکستان و طالبان است

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در دیدار با شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، اعلام کرد انقره آماده است در روند حفظ آتش‌بس میان پاکستان و طالبان مشارکت کند.

این دیدار در حاشیه مجمع بین‌المللی صلح و اعتماد در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان، انجام شد.

به‌گفته اداره ارتباطات ترکیه، اردوغان تأکید کرده است که انقره برای تقویت «روابط خوب» با اسلام‌آباد تلاش می‌کند و آماده گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، تجارت و سرمایه‌گذاری است.

او با استقبال از تمدید آتش‌بس میان پاکستان و طالبان، آمادگی ترکیه را برای حضور در سازوکار نظارت بر عدم درگیری میان دو کشور اعلام کرد.

مجمع بین‌المللی صلح و اعتماد به‌مناسبت سی‌امین سالگرد اعلام بی‌طرفی دائمی ترکمنستان و نام‌گذاری سال ۲۰۲۵ به‌عنوان «سال بین‌المللی صلح و اعتماد» از سوی مجمع عمومی سازمان ملل در عشق‌آباد برگزار شده است.

پیش از این نخست‌وزیر پاکستان خواستار فشارهای جهانی بر طالبان برای مهار گروه‌های هراس‌افکن در خاک افغانستان شد.

شهباز شریف در عشق آباد، همچنان تاکید کرد که جامعه جهانی باید طالبان را به تعهدات بین‌المللی به‌ویژه مبازره در برابر هراس‌افکنی فعال در خاک افغانستان، زیر فشار قرار دهد.

همزمان با این؛ وزارت خارجه پاکستان در واکنش به اعلامیه‌ ملاهای حامی طالبان گفته است که قطع‌نامه کافی نیست و طالبان باید ضمانت کتبی برای مهار هراس‌افکنی ارائه دهند.

بیش از هزار تن از ملا‌های وابسته به طالبان در کابل دو روز پیش گفتند که هیچ‌کس حق ندارد برای جنگ یا جهاد به کشور دیگری برود.

در بخشی از اعلامیه‌ آنان تأکید شده که رفتن افراد برای عملیات مسلحانه بیرون از افغانستان جایز نیست و طالبان باید جلو آن را بگیرند.