شورای پناهندگان استرالیا میگوید گزارشها درباره احتمال بستهشدن سفارت افغانستان در کانبرا «نگرانکننده» است.
این شورا در نامهای روز چهارشنبه از دولت این کشور خواسته مانع بستهشدن سفارت شود تا پناهجویان افغانستان مقیم استرالیا بدون خدمات قنسولی نمانند.
این نهاد گفته است که بر بنیاد گزارشها، طالبان خواستار برکناری سفیر زمان جمهوریت شده و وزارت خارجه استرالیا بر سفارت فشار وارد کرده است.
براساس آمار رسمی، بیش از ۷۸ هزار شهروند افغانستان در استرالیا زندگی میکنند. از زمان سقوط کابل، ۲۶ هزار و ۵۰۰ ویز بشردوستانه گرفتهاند و بیش از ۲۵۰ هزار تن نیز درخواست پناهندگی دادهاند.
این نهاد گفته که سفارت براساس کنوانسیون وین نماینده «دولت افغانستان» است، نه دولت طالبان. استرالیا نیز از سال ۱۹۸۸ کشورها را به رسمیت میشناسد، نه حکومتها. به همین دلیل سفارت توانسته در چهار سال گذشته به فعالیت ادامه دهد.
براساس این نامه هزاران پناهجوی افغانستان برای کارهای مهم مانند پاسپورت، تأیید هویت و اسناد تولد به سفارت نیاز دارند. نبود سفارت میتواند بسیاری را مجبور کند برای گرفتن اسناد به ادارههای طالبان مراجعه کنند؛ کاری که خطرات امنیتی و نگرانی درباره دسترسی طالبان به اطلاعات شخصی را افزایش میدهد.
شورای پناهندگان هشدار داده که این وضعیت میتواند بر روند درخواست پناهندگی، ویزه و الحاق خانوادهها تأثیر بگذارد و حتی افغان-استرالیاییهای نامزد انتخابات پارلمانی را مجبور به گرفتن تأیید طالبان برای لغو تابعیت کند.
ویلیم مالی، معاون شورا، میگوید بستهشدن سفارت بهعنوان «پیروزی طالبان» دیده خواهد شد و ضربه روانی بزرگی به پناهجویان افغانستان در استرالیا و کسانی است که برای افغانستان خدمت کردهاند.
شورای پناهندگان از دولت استرالیا خواسته یک مسیر «مطمئن و قابل اعتماد» برای خدمات قنسولی پناهجویان افغانستان حفظ شود و سفارت باز بماند.
این در حالی است که دولت استرالیا روز شنبه (۱۵ قوس) تحریمهای مالی و ممنوعیت سفر را در برابر چهار مقام طالبان به دلیل آنچه که «وخامت وضعیت حقوق بشر» در کشور، بهویژه برای زنان و دختران خوانده، اعمال کرده است.
بر بنیاد گزارش رویترز، پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا، گفته است که این مقامهای طالبان «در سرکوب زنان و دختران و تضعیف حکومتداری خوب یا حاکمیت قانون» در افغانستان دست داشتهاند.
