سیاست

استرالیا بر چهار مقام طالبان ممنوعیت سفر وضع کرد

عبدالحکیم حقانی رئيس دادگاه عالی طالبان

دولت استرالیا روز شنبه تحریم‌های مالی و ممنوعیت سفر را علیه چهار مقام طالبان به دلیل آن‌چه که «وخامت وضعیت حقوق بشر» در کشور، به‌ویژه برای زنان و دختران خوانده، اعمال کرده است.

بر بنیاد گزارش رویترز، پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا، گفته است که این مقام‌ها «در سرکوب زنان و دختران و تضعیف حکومت‌داری خوب یا حاکمیت قانون» در افغانستان تحت کنترول شان دست داشته‌اند.

استرالیا یکی از چندین کشوری است که در اگست ۲۰۲۱ میلادی نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد. نیروهای این کشور در افغانستان بخشی از یک نیروی بین‌المللی به رهبری ناتو بود که نیروهای امنیتی افغانستان را آموزش می‌داد و پس از سقوط دور اول حاکمیت طالبان، به مدت دو دهه با طالبان جنگید.

طالبان، از زمان به دست گرفتن قدرت در افغانستان، به دلیل محدود کردن عمیق حقوق و آزادی‌های زنان و دختران از طریق ممنوعیت تحصیل و کار همواره مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

طالبان گفته‌اند که مطابق با تفسیر خود از قوانین اسلامی و عرف محلی، به حقوق زنان احترام می‌گذارند.

اما وزیر خارجه استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تحریم‌ها سه وزیر طالبان و رئیس دادگاه عالی آنان را هدف قرار داده و آنان را به محدود کردن دسترسی دختران و زنان به «آموزش، اشتغال، آزادی رفت و آمد و امکان مشارکت در زندگی عمومی» متهم کرده است.

پنی وانگ گفته است این اقدام‌ها بخشی از چارچوب جدید دولت استرالیا است که به آن امکان می‌داد «مستقیماً تحریم‌ها و ممنوعیت‌های سفر خود را برای افزایش فشار بر طالبان اعمال کند و سرکوب مردم افغانستان را هدف قرار دهد.»

استرالیا پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان، هزاران تن از افغانستان را که عمدتاً زنان و کودکان بودند، تخلیه کرد. بخش عمده‌ای از جمعیت کشور اکنون برای زنده ماندن به کمک‌های بشردوستانه متکی هستند.