محسن نقوی، وزیر داخله پاکستان، میگوید که دولت این کشور سیاست سختگیرانهتری را در قبال ورود دوباره مهاجران افغانستان پس از اخراج اتخاذ کرده است.
او روز دوشنبه، ۱۰ قوس، در یک نشست خبری تأکید کرد هر شهروند افغانستان که پس از بازگرداندهشدن، دوباره وارد پاکستان شود، «فوراً بازداشت خواهد شد».
آقای نقوی افزود روند بازگرداندن مهاجران بدون مدرک در ایالتهای پنجاب، سند و بلوچستان بهطور منظم ادامه دارد، اما این روند در خیبر پختونخوا با «مانع جدی» مواجه شده است.
او ادعا کرده که با وجود بستهشدن رسمی اردوگاههای مهاجران از سوی دولت فدرال، این اردوگاهها هنوز در خیبرپختونخوا فعال اند.
وزیر داخله پاکستان با انتقاد از حکومت ایالتی خیبرپختونخوا گفت: «امنیت ملی حوزهای نیست که یک شهر بتواند سیاست مستقل خود را در آن اجرا کند.»
او افزود دولت برای واداشتن این ایالت به اجرای کامل قوانین، «تمام گزینهها از جمله اقدام قانونی» را بررسی میکند.
آقای نقوی همچنین به گزارشها در مورد بازداشت و پیادهکردن برخی مسافران در میدانهای هوایی اشاره کرد و گفت روزانه تنها ۵۰ تا ۷۰ تن به دلیل نداشتن مدارک کامل سفر متوقف میشوند.
او به اداره تحقیقات دولت دستور داد دادههای مربوط به این موارد را منتشر کند تا «کارزارهای اطلاعات نادرست به رهبری مافیای مأموران» خنثی شود.
این در حالی است که پاکستان در پس افزایش تنشها با طالبان پس از درگیریهای هشتروزه مرزی، اخراج اجباری مهاجران افغانستان و بازداشت آنان را شدت بخشیده است.
هرچند این اقدام پاکستان با واکنشهای گسترده سازمانهای جهانی و فعالان حقوق بشر مواجه شده است، اما این کشور تاکنون تغییری در این رویکرد خود نیاورده است.
