سیاست

علی لاریجانی بر آمادگی تهران برای حل تنش‌‌های طالبان و پاکستان تاکید کرد

علی لاریجانی دبیر شورای امنیت ملی ایران

علی لاریجانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران، گفته است که تهران آماده است برای کاهش اختلاف‌ها میان طالبان و پاکستان، «هرگونه تلاش و ابتکاری» را به کار گیرد.

ایران پیش از این نیز برای کاهش تنش‌ها میان طالبان و پاکستان آمادگی نشان داده و گفته است در تلاش برگزاری یک نشست منطقه‌ای است.

در همین حال، ایران به تازگی هیئتی را نیز به پاکستان فرستاد.

این در حالی است که تنش‌ها میان طالبان و اسلام‌آباد پس از درگیری‌های هشت‌روزه مرزی و همچنین بی‌نتیجه ماندن مذاکرات در استانبول ترکیه، تشدید شده است.

محمد اسحاق دار، وزیر امور خارجه پاکستان، به تازگی در یک نشست خبری در اسلام‌آباد گفت که این کشور در اوج تنش‌های اخیر با طالبان، آماده اجرای یک عملیات «پاکسازی» در داخل خاک افغانستان بود، اما با درخواست فوری قطر و ورود این کشور به میانجیگری، اقدام نظامی متوقف شده است.

آقای دار گفت که در زمان اوج تنش‌ها، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر «هر ساعت» با او در تماس بودند و از اسلام‌آباد خواسته‌اند که دست از اجرای عملیات بردارد تا دوحه مسئولیت میانجیگری را بر عهده گیرد.

وزیر خارجه پاکستان گفت که با وجود تلاش‌های قطر و ترکیه، مذاکرات با طالبان بدون نتیجه باقی مانده است و حتی میانجیگران نیز از عدم پیشرفت ناامید شده‌اند.

او از مقام‌های طالبان خواست که «گفتگو و دیپلوماسی» را تنها راه‌حل اختلافات بدانند و بر لزوم بازنگری طالبان در «نقاط ضعف و کاستی‌های خود» تأکید کرد.

از طرفی هم پیش از این ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در پیوند به حمله‌های هوایی اخیر پاکستان بر بخش‌هایی از ولایت‌های خوست، کنر و پکتیکا، به پاکستان هشدار داد که آنان در «زمان مناسب، پاسخ لازم» خواهند داد.

به گفته او، در این حمله‌ها ۱۰ تن به‌شمول ۹ کودک از جمله ۵ پسر و ۴ دختر و همچنین یک زن، کشته شدند؛ رویدادی که سخنگوی ارتش پاکستان آن را محتاطانه رد کرد.

گفتنی است که علی لاریجانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران، سه‌شنبه هفته گذشته در راس یک هیئت به اسلام‌آباد رفت و با شماری از مقام‌های پاکستانی دیدارهایی نیز داشت. موضوع تنش میان اسلام‌آباد و طالبان یکی از موارد بحث در این سفر او بود.