رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان میگوید با بهبود شرایط امنیتی در افغانستان، فرصتهای تازهای برای سرمایهگذاری بهویژه در بخش معدن ایجاد شده، اما تعلل ایران میتواند باعث از دست رفتن این بازار شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان محمود سیادت روز جمعه ۷ قوس با اشاره به افزایش فعالیت شرکتهای قطری، ترکی و چینی در افغانستان گفت که رقبای منطقهای و جهانی ایران «در حال پیشدستی» برای بهرهگیری از ظرفیتهای اقتصادی این کشور هستند. او افزود که حتا اوزبیکستان که پیش از این حضور چندانی در بازار افغانستان نداشت، اکنون در ولایتهای شمالی فعال شده است.
به گفته آقای سیادت، اصلیترین مانع بر سر راه فعالیت شرکتهای ایرانی در افغانستان، «مالیات بر صادرات خدمات» است. او گفت: «صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در افغانستان جایگاهی ندارد و فعالان اقتصادی پس از بازگشت مشمول مالیات و جریمه میشوند»؛ مسئلهای که به گفته او باعث شده بسیاری از فعالان اقتصادی از ثبت رسمی فعالیتهایشان خودداری کنند.
آقای سیادت خواستار ایجاد دفتر بازرگانی ایران در کابل برای ارائه مشاوره به سرمایهگذاران شد و سرمایهگذاری در مناطق آزاد دوغارون و سیستان را از گزینههای دیگر برای افزایش حضور ایران در بازار افغانستان دانست.
به دنبال بسته شدن گذرگاههای مرزی و توقف صادرات و واردات از پاکستان، طالبان در تلاش مسیرهای جایگزین هستند.
در همین حال ایران نیز با توجه به موقعیت استراتژیک خود تلاش دارد که زمینه سرمایهگذاری در افغانستان را افزایش دهد.
