افغانستان

رهبر طالبان به علمای شمال: از رهبران پیشین حمایت نکنید

هبت‌الله آخندازده، رهبر طالبان. آرشیف

منابع از قندهار به آمو گفته‌اند که هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، در نشستی با علمای دینی زیر عنوان «سمینار» در این ولایت، رهبران پیشین و جهادی را «فاسد» خوانده و از علمای شمال کشور خواسته است که از این رهبران حمایت نکنند.

او خطاب به علمای دینی ولایت‌های شمال کشور گفته است: «اجازه ندهید که سیاست‌های ناکام گذشته تکرار شود.»

این نشست که طالبان آن را در بیانیه‌ای «سمینار آموزشی» خوانده‌اند، برای دو روز در مدرسه جهادی قندهار برگزار شد.

هبت‌الله آخندازده در این نشست همچنین گفته است که فرمان‌های او «بر اساس نصوص تدوین شده و عملی و پیروی از آن امر مهم است».

منابع افزوده‌اند که این نشست به خاطر حمایت علمای دینی از رهبر طالبان فراخوانده شده بود.

طالبان هرچند در مورد این جزئیات سخنان رهبر شان چیزی نگفته‌اند؛ اما در بیانیه‌ای گفته‌اند که در این نشست دو روزه، رئیس عمومی مجالس فقهی آنان، رئيس عمومی دارالافتاء مرکزی طالبان، رئيس عمومی مدارس جهادی و شمار دیگر از مسئولان و علما حضور داشته‌اند.

رهبر طالبان در حالی از رهبران پیشین انتقاد کرده و آنان را «فاسد» خوانده است که حاکمیت تحت رهبری او به «انحصار قدرت و تک‌قومی سازی ساختار اداره‌های حکومتی» از سوی نهادهای حقوق بشری، فعالان حقوق بشر و برخی از سازمان‌های جهانی متهم است.

پیش از این کشورهای منطقه و همسایه افغانستان، از جمله روسیه، ایران و پاکستان نیز بر تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان تاکید کرده‌اند؛ کشورهای که به‌ویژه روسیه و ایران از حامیان طالبان خوانده می‌شوند، اما حاکمیت آنان را تاکنون به رسمیت نشناخته‌اند.

ساختار کابینه طالبان

یک گزارش اختصاصی پیشین آمو نشان می‌دهد که ساختار کابینه طالبان به‌گونه چشم‌گیر در انحصار ولایت‌های جنوبی، به‌ویژه قندهار قرار دارد. از میان ۲۵ وزیر کابینه طالبان، تنها ۷ تن از قندهار اند.

با این حال، مقام‌های کلیدی چون رهبر طالبان، رئیس وزیران، معاون اقتصادی رئیس وزیران، رئیس دادگاه عالی و رئیس بانک مرکزی نیز همه از قندهار هستند.

ولایت‌های هلمند و پکتیا نیز هر کدام ۳ وزیر در کابینه دارند. در مقابل، شماری از ولایت‌های شمال، غرب و بخش‌های مرکزی، از جمله بلخ، هرات، بامیان و کابل، هیچ نماینده‌ای در سطح وزیر در کابینه طالبان ندارند.

منتقدان، این کابینه را قومی و انحصاری می‌دانند و تأکید می‌کنند که طالبان ضمن حذف زنان و اقلیت‌های مذهبی و قومی، هیچ فرد غیرطالب را در ساختار کابینه جا نداده‌اند.