مهاجرت

ملل متحد: پاکستان امسال ۱۰۰۰۰۰ شهروند افغانستان‌ را بازداشت کرده است

عکس از بازداشت مهاجران افغانستان توسط پولیس پاکستان در این کشور

کمیشنری عالی پناهندگان ملل متحد می‌گوید که پاکستان از آغاز سال روان میلادی تاکنون بیش از ۱۰۰۰۰۰ شهروند افغانستان‌ را بازداشت کرده است.

طبق این گزارش، بیشتر این بازداشت‌ها در ولسوالی‌های چاگی و کویته در ایالت بلوچستان و ولسوالی‌های اتک در ایالت پنجاب صورت گرفته است.

براساس این گزارش، ۷۶ درصد از بازداشت‌شدگان یا دارندگان کارت شهروندی افغانستان بوده‌اند یا مهاجران بدون مدرک، در حالی که ۲۴ درصد باقیمانده دارای کارت شناسایی معتبر بوده‌اند.

در این گزارش آمده است که این افزایش بازداشت‌ها پس از صدور دو دستور دولتی در سال ۲۰۲۵ رخ داده است که مهاجران را از اسلام‌آباد و راولپندی اخراج کرده و به پولیس اجازه داده دارندگان کارت اقامت موقت (پی‌او‌آر) را نیز بازداشت کند.

ملل متحد همچنین به کاهش مداوم کمک‌های مالی از سوی اهداکنندگان اشاره کرده و هشدار داده که این موضوع آسیب‌پذیری هزاران خانواده از افغانستان در پاکستان را افزایش داده است.

به گفته ملل متحد این خانواده‌ها برای تأمین غذا، اجاره خانه و مایحتاج زمستانی، به حمایت‌های نقدی وابسته‌اند.

با این حال چندین سازمان بشردوستانه از دولت پاکستان خواسته‌اند تا اطمینان حاصل شود که هرگونه بازگشت مهاجران داوطلبانه و مطابق با تعهدات بین‌المللی انجام شود.