وزارت خارجه اداره طالبان در یک بیانیه گفته است که هیئتی از سازمان همکاری اسلامی به رهبری طارق علی بخیت، نماینده ویژه این سازمان، در دیداری با امیرخان متقی در کابل بر حل تنشها با پاکستان از راه گفتگو تأکید کرده است.
در خبرنامه این وزارت آمده که در این دیدار در باره «وضعیت سیاسی و امنیتی، بازگشت مهاجران، مواد مخدر، و وضعیت منطقهای» گفتگو شده است.
در خبرنامه همچنین آمده که متقی اطلاعاتی را در باره تنشهای اخیر با پاکستان و مذاکرات استانبول، با نماینده سازمان همکاری اسلامی شریک ساخته و تاکید کرده که اداره طالبان بر راهحل از طریق گفتگو باور دارد.
در این خبرنامه به نقل از طارق علی بخیت آمده که او گفته است، «سازمان همکاری اسلامی با بهبود شرایط و وضعیت در افغانستان، خواهان همکاری بیشتر است».
بر بنیاد این خبرنامه، نماینده ویژه سازمان همکاری اسلامی همچنین وعده سپرده که با کشورهای عضو این سازمان درباره بازگشت مهاجران به افغانستان، گفتگو کند.
سازمان همکاری اسلامی تاکنون در مورد دیدار این نمایندهاش با وزیر خارجه طالبان چیزی نگفته است.
طالبان و پاکستان به تازگی با تنشهای کمپیشینه روبهرو بودهاند. دو طرف تاکنون سه دور مذاکرات، بهشمول دو دور مذاکرات در استانبول، برگزار کردهاند. این گفتگوها از بهر اختلافها بر سر تی تی پی با نتیجهای نداشتهاند.
از سوی دیگر، گذرگاههای مرزی کشور از بیش از یک ماه به اینسو بسته ماندهاند.
