وزیران خارجه روسیه و ایران در یک تماس تلفنی با استقبال از آتشبس میان طالبان و اسلامآباد، بر ادامه گفتگوها میان دو طرف برای حل تنشهای اخیر تأکید کردهاند.
وزارت خارجه روسیه در بیانیهای گفته است که سرگی لاوروف، وزیر خارجه این کشور، روز چهارشنبه (۲۱ عقرب) در یک تماس تلفنی با عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، درباره تحولات منطقه، از جمله وضعیت در بخشهای مرزی افغانستان و پاکستان، گفتگو کرده است.
در بیانیه آمده که در این گفتگو که به ابتکار جانب ایران انجام شد، وزیران خارجه دو کشور از توافق آتشبس میان طالبان و اسلامآباد که با میانجیگری قطر و ترکیه بهدست آمده، استقبال کردهاند.
در اعلامیه وزارت خارجه روسیه آمده است که لاوروف و عراقچی «بر ادامه گفتگو میان دو کشور دوست، افغانستان و پاکستان، برای حل اختلافات از راههای سیاسی و دیپلماتیک در راستای ثبات و امنیت منطقه» تأکید کردهاند.
به گفته مسکو، دو طرف همچنین درباره تحولات اخیر در خاورمیانه، از جمله در روند حلوفصل مناقشه فلسطین و اسرائیل و بررسی آن در شورای امنیت سازمان ملل، تبادل نظر کردهاند.
پس از بن بست در گفتگوها میان هیئتهای طالبان و پاکستان در استانبول، ایران یک بار دیگر اعلام کرد که آماده میانجیگری در حل اختلاف دو طرف است.
ایران پیش از این هنگام درگیریهای مرزی نیز از طالبان و پاکستان خواسته بود که از خود خویشتنداری نشان دهند و برای حل مشکلات به مذاکره بپردازند.
