عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئيس وزیران طالبان، در نشست خبری با بازرگان و صنعتکاران کشور در کابل گفته است که اگر پاکستان میخواهد راههای تجارتی با افغانستان را بگشاید، باید «تضمینهای قوی و مستحکم» بدهد.
او تاکیده کرده که این گذرگاهها در صورتی بازگشایی خواهند شد که «تضمین شود تحت هیچ شرایطی، اگر جنگ باشد یا حالت عادی، دوباره مسدود نشود.»
مقامهای پاکستانی تاکنون در مورد این خواست طالبان چیزی نگفتهاند.
از بسته ماندن گذرگاههای مرزی با پاکستان بیش از یک ماه میگذرد. این گذرگاهها پس از افزایش تنش میان طالبان و پاکستان بسته شدند.
در عین حال معاون اقتصادی رئیسوزیران طالبان، در این نشست خواهان توقف واردات دارو از پاکستان شد.
او به واردکنندگان دارو سه ماه فرصت داد تا در صورت قرارداد با بازرگانان پاکستانی، حسابهای شان را تصفیه کنند.
این در حالی است که دو دور اخیر مذاکرات میان طالبان و هیئت پاکستان در استانبول ترکیه بدوم کدام نتیجه و توافقی، به پایان رسید. دو طرف یکدیگر را به «شانه خالیکردن از مسئولیتها» متهم ساختهاند.
رحمتالله نجیب، معاون اداری وزارت داخله طالبان و عضو هیئت مذاکرهکننده آنان با پاکستان در استانبول ترکیه، که در این نشست خبری در کابل نیز سخن میزد، گفت که یکی از خواستهای پاکستان در مذاکرات استانبول، انتقال اعضای تحریک طالبان پاکستان یا «تیتیپی» و خانوادههای آنان به خاک افغانستان بوده است.
اما او تاکید کرد اگر پاکستان اعضای تیتیپی را تروریست نه بل «انسانهای خوب» بخواند، آنان روی آوردن این گروه به افغانستان غور خواهند کرد.
رحمتالله نجیب با مطرح ساختن این پرسش که طالبان «چرا آنان را به خاک افغانستان بیاروند»، خطاب به پاکستان افزود: «اگر شما آنان را تروریست میخوانید و ما آنان را به افغانستان بیاریم، بعد هرازگاهی شما خواهید گفت که امارت اسلامی حامی تروریستان است.» گفتنی است که طالبان حاکمیت شان بر افغانستان را «امارت اسلامی افغانستان» میخوانند.
