در ادامه محدودیتهای تازه طالبان بر زنان در هرات، آنان به مدیران و آموزگاران زن مکتبهای ابتدایی دختران و پسران اعلام کردهاند که پوشیدن چادری الزامی است.
برخی منابع محلی به آمو میگویند این دستور به صورت شفاهی ابلاغ شده است.
برخی از اعضای کادر درمانی بیمارستان هرات و بیمارداران به آمو میگویند که نیروهای طالبان در دروازه ورودی بیمارستان حضور دارند و هیچ زنی، بهشمول پزشکان را اجازه ورود بدون چادری نمیدهند.
به گفته آنان، روز گذشته چندین زن و یک پزشک این بیمارستان از سوی نیروهای طالبان بازداشت و پس از بازجویی دوباره از بند آزاد شدند. این زنان در مورد پوشش اجباری چادری اعتراض کرده بودند.
یک عضو کادر درمانی بیمارستان حوزوی هرات میگوید: «در افغانستان زنان همیشه حجاب اسلامی داشتند ولی حالا طالبان دستور دادند چادری بپوشیم و حتی ما را از دسترسی به خدمات درمانی محروم کردهاند. به کی دادخواهی کنیم؟ کی است که صدای ما را بشنود.»
برخی بیمارداران زن هم از شدت محدودیتها بر زنان در بیمارستان حوزوی هرات سخن میگویند.
یک بیماردار در بیمارستان حوزوی هرات گفت: «چند روز است ما در شفاخانه مریض داریم و مجبور شدیم برای خود چادری بخریم و به نوبت بپوشیم و به دیدن مریض برویم. قیمت یک چادری دو برابر شده، برای مردمی که یک لقمه نان به سختی مهیا پیدا میکنند این قوانین دلبخواه جفا است و خدا میبیند.»
سازمان پزشکان بدون مرز گفته که نزدیک به یک هفته میشود که محدودیتهای تازه طالبان در هرات اجرایی شده و برای کارکناز زن مرکزهای بهداشتی، بیماران زن و مراقبان آنها بدون چادری اجازه رفت و آمد به مرکزهای درمانی داده نمیشود. این سازمان از کاهش در پذیرش زنان را نیز مشاهده کردهاست.
مدیر برنامههای سازمان پزشکان بدون مرز گفته که در هرات دسترسی به خدمات درمانی نه بر اساس نیاز پزشکی، بلکه بر اساس نوع پوشش تعیین میشود.
سارا شاتو، مدیر برنامههای سازمان پزشکان بدون مرز گفته است: «این محدودیتها بیش از پیش زندگی زنان را مختل کرده و دسترسی آنان به خدمات درمانی را محدود میکند. خانم شاتو میگوید: «بیماران و مراقبان زن اکنون از ورود به بیمارستان منع میشوند مگر آنکه چادری بپوشند، به این معنا که دسترسی به خدمات درمانی نه بر اساس نیاز پزشکی، بلکه بر اساس نوع پوشش تعیین میشود.»
عین شرایط در گذرگاه اسلامقلعه نیز اجرایی شدهاست، در جایی که روزانه هزاران مهاجر از ایران به کشور بر میگردند و بسیاریها به کمکهای بهداشتی نیاز دارند، محدودیتهای طالبان فعالیت نهادهای امدادرسان بهویژه کار دهها پزشک و کادر درمانی را متوقف ساختهاست.
سازمان پزشکان بدون مرز گفته که از میان بیش از صد عضو زن کادر درمانی که پیشتر در آنجا فعالیت داشتند، تنها سه تن یک قابله، یک پزشک و یک پرستار در حال حاضر اجازه کار دارند، آن هم تحت شرایط سختگیرانهای که آنان را ملزم میکند در تمام اوقات چادری بپوشند.
در همین حال، منابع به آمو میگویند که طالبان از مدیران و آموزگاران زن مکتبهای ابتدایی نیز خواستهاند که با چادری به مکتب بیایند. به گفته منابع، حتا برای شان گفته شده که برای دریافت معاش از بانکها نیز باید چادری داشته باشند.
طالبان محدودیتهای شبیه دهه ۹۰ را بدون پاسخگویی و خاموشانه در هرات بر زنان و دختران به اجرا گذاشتهاند؛ اما پیامد آن برای زنان سنگین گفته میشود، بهویژه محدودیت آن برای دسترسی به خدمات درمانی.
