سیاست

وزیر خارجه ایران در گفتگو با اسحاق‌دار بر لزوم تدوام گفتگو میان طالبان و پاکستان تاکید کرد

عکس از وزیران خارج ایران و پاکستان

وزارت خارجه ایران در خبرنامه‌ای گفته است که عباس عراقچی، وزیر خارجه این کشور، در تماس تلفنی با اسحاق‌دار همتای پاکستانی‌اش، نسبت به «وضعیت موجود میان افغانستان و پاکستان» ابراز نگرانی کرده و بر لزوم تداوم گفتگوها میان طالبان و پاکستان تاکید کرده است.

در این خبرنامه آمده است: «عراقچی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت موجود بین افغانستان و پاکستان، بر ضرورت تداوم گفتگو بین دو طرف با همکاری کشورهای موثر در منطقه جهت رفع اختلاف‌ها و کاهش تنش تاکید کرد.»

وزارت خارجه ایران می‌گوید که آقای عراقچی همچنین در این صحبت تلفنی گفته که کشورش آماده است تا برای رسیدن به این هدف، «هر نوع» کمکی را انجام دهد.

در این خبرنامه همچنین به نقل از وزیر خارجه پاکستان آمده است: «وزیر امور خارجه پاکستان با تشریح آخرین وضعیت موجود و نتایج مذاکرات میان این کشور و افغانستان متعاقب تحولات اخیر، بر اهمیت حفظ صلح و ثبات در منطقه تاکید کرد.»

وزارت خارجه ایران می‌افزاید که دو طرف این تماس، روی تداوم رایزنی‌ها در این خصوص توافق کردند.

این در حالی است که پس از این تماس تلفنی، عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، نیز تماس تلفنی داشته است؛ گفتگوی که به گفته وزارت خارجه زیر اداره طالبان، در آن در مورد مذاکرات میان طالبان و پاکستان در استانبول ترکیه گفتگو شده است.

دور سوم مذاکرات میان هیئت‌های طالبان و پاکستان در استانبول ترکیه نیز با شکست مواجه شده و بدون نتیجه و توافقی به پایان رسیده است.

دو طرف یکدیگر را به رفتاهار «غیرمسئولانه و پذیرش مسئولیت» در این مذاکرات متهم ساخته‌اند؛ مذاکراتی که پیش از این وزیر دفاع پاکستان در مصاحبه با جیونیوز گفت که اگر نتیجه ندهد، «ممکن وضعیت وخیم» شود».