خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان خود گزارش داده است که شهرکنشینان اسرائیلی روز شنبه به گروهی از روستاییان، فعالان و روزنامهنگاران فلسطینی که در تلاش برای برداشت زیتون در نزدیکی یک پایگاه شهرکنشینان در کرانه باختری اشغالی اسرائیل جمع شده بودند، حمله کردند.
دو کارمند این خبرگزاری که یک روزنامهنگار و یک مشاور امنیتی که آنان را همراهی میکردند، در میان مجروحان حمله مردانی بودند که با چوب و چماق در منطقهای نزدیک به روستای فلسطینی بیتا سنگهای بزرگی پرتاب کردند.
این منطقه که در جنوب شهر نابلس در کرانه باختری واقع شده است، در سالهای گذشته نقطه اشتعال حملههای شهرکنشینان بوده است که پس از آغاز جنگ غزه در دو سال پیش در سراسر کرانه باختری افزایش یافته است. چنین حملههای در طول برداشت زیتون امسال که از اکتوبر آغاز شد، تشدید شده است.
با افزایش تعداد چنین حملههایی، فعالان اسرائیلی و سایر کشورها اغلب به فلسطینیها پیوستهاند تا از آنها و حق آنها برای برداشت باغهای زیتون خود حمایت کنند و در عین حال هرگونه خشونتی را ثبت کنند.
فعالان یا فلسطینیهای محلی اغلب خبرنگاران را از برنامههای برداشت مطلع میکنند تا بتوانند برای تهیه گزارش، بهویژه در مناطق بحرانی، مانند پایگاههای مرزی، حضور داشته باشند.
پایگاههای شهرکنشینان که میتوانند شامل مجموعهای از کاروانها یا سازههای مستحکمتر باشند، مورد تأیید مقامهای اسرائیلی نیستند. فلسطینیها و اکثر کشورها هرگونه شهرکسازی را طبق قوانین بینالمللی غیرقانونی میدانند. اسرائیل این موضوع را رد میکند.
نیروهای دفاعی اسرائیل اعلام کردند که پس از دریافت گزارشهایی مبنی بر درگیری، سربازانی را به محل اعزام کردهاند.
شاهدان عینی گفتند که هیچ سرباز اسرائیلی را در محل ندیدهاند.
ارتش اسرائيل در بیانیهای به رویترز گفته است: «ارتش اسرائیل هرگونه اقدام خشونتآمیز را محکوم میکند و به عملیات خود برای حفظ امنیت و نظم در منطقه ادامه خواهد داد. پولیس هرگونه بررسی بیشتر در مورد این حادثه را انجام خواهد داد.»
سخنگوی شورای منطقهای شومرون اسرائیل که نماینده شهرکهای این منطقه است تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده است.
