امنیت

وزیر دفاع پاکستان: مذاکرات با طالبان افغانستان پایان یافته و به مرحله‌ای نامعلوم رسیده است

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، اعلام کرد که گفتگوهای اخیر میان پاکستان و طالبان افغانستان بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافته و اکنون در مرحله‌ای «نامعلوم» قرار دارد.

او تأکید کرد که دو طرف نتوانسته‌اند بر اختلافات اساسی خود غلبه کنند.

آصف در مصاحبه با شبکه جیو نیوز گفت: «همین حالا که صحبت می‌کنیم، مذاکرات تمام شده است.»

دور سوم این مذاکرات روز پنجشنبه در استانبول با میانجی‌گری ترکیه و قطر آغاز شده بود و قرار بود دو روز ادامه یابد.

با این حال، رسانه‌های پاکستان تأیید کردند که نشست‌ها بدون امضای توافق‌نامه به پایان رسیده و «به بن‌بست» رسیده است.

وزیر دفاع پاکستان افزود که هیئت طالبان «بدون برنامه مشخص» در مذاکرات حاضر شد و از امضای هرگونه توافق کتبی خودداری کرد.

به گفته او، طالبان اعلام کردند که فقط به توافق شفاهی پایبند می‌مانند، اما این روش از نظر پاکستان پذیرفتنی نیست.

هیئت پاکستانی به ریاست عاصم مالک، رئیس سازمان استخبارات پاکستان و با حضور مقام‌های وزارت خارجه و ارتش در این مذاکرات شرکت داشت.

در مقابل، هیئت طالبان به رهبری عبدالحق واثق، رئیس اداره استخبارات طالبان شامل سهیل شاهین، انس حقانی و رحمت‌الله نجیب، معاون وزارت داخله طالبان بود.

گفتگوها پس از درگیری‌های مرزی در اوایل اکتوبر آغاز شد؛ درگیری‌هایی که در نتیجه آن چندین سرباز و غیرنظامی از هر دو طرف کشته شدند.

پس از آن، ترکیه و قطر برای میانجی‌گری میان دو طرف وارد عمل شدند.

دور اول مذاکرات در دوحه منجر به آتش‌بس موقت شد و در دور دوم، دو طرف تنها بر ایجاد مکانیزمی برای نظارت بر تعهدات خود توافق کردند. انتظار می‌رفت که نشست استانبول این مکانیزم را نهایی کند، اما مذاکرات بدون پیشرفت پایان یافت.

طاهر حسین اندرابی، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، گفت که هیئت پاکستانی خواسته‌های خود را به‌طور «مستند، منطقی و با هدف پایان دادن به تروریزم فرامرزی» به میانجی‌گران ارائه کرده است.

او افزود که میانجی‌گران اکنون در حال بررسی این خواسته‌ها با هیئت طالبان هستند.

در مقابل، هیئت طالبان ادعا کرد که پیشنهادهایش برای پاکستان «منطقی و قابل اجرا» است، اما درخواست‌های اسلام‌آباد را «غیرواقع‌بینانه و تهاجمی» توصیف کرد.

عطا تارر، وزیر اطلاعات پاکستان، نیز هشدار داد که در صورت ادامه بن‌بست و ناتوانی طالبان در عمل به تعهدات خود، اسلام‌آباد «از تمام گزینه‌های لازم برای حفاظت از حاکمیت و امنیت مردمش» استفاده خواهد کرد.

این بن‌بست در حالی رخ داده است که تنش‌های مرزی میان دو کشور در هفته‌های اخیر افزایش یافته و روابط اسلام‌آباد و طالبان به پایین‌ترین سطح از زمان بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱ رسیده است.