در ادامه تنبیه بدنی افراد، دادگاه عالی طالبان روز پنجشنبه، ۱۵ عقرب، در بیانیه گفته که ۱۷ تن در کابل به اتهام فروش و قاچاق مواد نشهآور( تابلیت زیکپ، کا و مشروبات الکلی) شلاق زده شدند.
در بیانیه گفته شده که این افراد به ۱۰ تا ۳۹ ضربه شلاق و از ۷ ماه تا سهونیم سال زندان محکوم به مجازات شدند.
بیانیه میافزاید که این افراد در محکمه ابتدایی جلوگیری از مواد نشهآور کابل«مجرم» شناخته شده بودند و فیصله محکمه ابتدایی پس از تأیید از سوی دادگاه عالی اجرا شده است.
پیش از این هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارش سهماههاش گفته که طالبان در سه ماه ۲۳۴ تن را در ولایتهای مختلف شلاق زدهاند.
در این گزارش آمده که این افراد شامل ۱۸۵ مرد، ۴۸ زن و یک پسر است.
طالبان از زمان برگشت دوباره به قدرت افراد را به بهانه اجرای احکام شرعی قصاص میکنند و در برابر دید همگان شلاق میزنند.
اجرای این گونه مجازات واکنشهای سخت نهادهای حقوق بشری را به دنبال داشته است.
