کمیسیون عالی طالبان در امور رسیدگی به مهاجران میگوید که در یک روز گذشته (چهارشنبه، ۱۴ عقرب) پاکستان ۱۴۵۸۸ مهاجر کشور را اخراج کرده است.
این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی تورخم، سپین بولدک و بهرامچه به کشور بازگشتهاند.
همزمان با این، ایران نیز ۳۲۳ مهاجر کشور را در یک روز گذشته به گونه اجباری و اختیاری اخراج کرده است که از طریق گذرگاههای مرزی پل ابریشم و اسلام قلعه به افغانستان برگشتهاند.
این در حالی است که پاکستان در یک روز پیش از این نیز ۱۵۸۲۶ مهاجر کشور را اخراج کرد که از این میان ۸۹۲۵ تن از طریق گذرگاه تورخم، ۵۹۱۲ تن از مسیر سپین بولدک و همچنین ۹۸۹ تن دیگر از طریق مرز بهرامچه در هلمند وارد کشور شدند.
با شدت گرفتن اخراج مهاجران از پاکستان و ایران، شمار زیادی از خانوادههای بازگشته با چالشهای تازهای روبهرو هستند.
یک گزارش پیشین آمو نشان میدهد که در یکی از بخشهای کوچک شهر قندهار، خانوادههای زیادی که تازه از پاکستان بازگشتهاند، زیر خیمهها زندگی میکنند. این خانوادهها روز و شب خود را در شرایط دشوار میگذرانند؛ نه سرپناه مناسب دارند، نه کار و نه امکانات ابتدایی زندگی.
نبود آب آشامیدنی، برق و خدمات صحی، از مشکلات اصلی آنان بهشمار میرود.
