صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد یا «یونیسف» میگوید ۳.۵ میلیون کودک در افغانستان دچار سوءتغذیه حاد و ۱ میلیون کودک به شدت لاغر هستند.
این سازمان در اکس نگاشته است که بحران تغذیه در افغانستان یکی از «بدترین» بحرانهای جهان به شمار میرود.
از طرفی هم یونیسف میگوید که با شرکایش مراکز تغذیه را در سراسر کشور ایجاد کرده و از طریق آنها روزانه به حدود ۴۰ کودک خدمات صحی ارائه میشود.
این در حالی است که برنامه جهانی غذا در گزارش ماه ثور سال جاری خود خود اعلام کرد که به دلیل کمبود منابع مالی، برنامه درمان سوءتغذیه در افغانستان تا ۶۰ درصد کاهش یافته و این کاهش گسترده به معنای عدم درمان ۱.۷ میلیون زن و کودک در معرض خطر سوءتغذیه شدید است.
برنامه جهانی غذا گفت که این وضعیت در حالی رخ میدهد که بحران غذایی و شرایط سخت اقتصادی در افغانستان همچنان تشدید میشود.
طبق این گزارش، سوءتغذیه در افغانستان به یکی از بحرانهای انسانی تبدیل شده است. در حال حاضر، نرخ سوءتغذیه در کشور به بالاترین حد خود رسیده و میلیونها نفر، به ویژه زنان و کودکان، از دریافت درمانهای ضروری محروم هستند.
این نهاد ملل متحد افزود که به دلیل کاهش منابع مالی، برنامه جهانی غذا مجبور به کاهش سطح کمکهای غذایی و درمانی خود شده است که تأثیرات منفی آن بر سلامت عمومی، بهویژه در مناطق دورافتاده و محروم بیشتر احساس میشود.
بربنیاد این گزارش این وضعیت خطرات زیادی را برای جمعیتهای آسیبپذیر به همراه دارد.
