دفتر ریاست جمهوری پاکستان در خبرنامهای گفته است که آصف علی زرداری، رئيس جمهور این کشور، با شیخ سعود بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخستوزیر و وزیر مشاور در امور دفاع قطر، بر تعهد دو طرف برای همکاری در زمینه «صلح در افغانستان» تاکید کردهاند.
بر بنیاد این خبرنامه، این دیدار در دوحه، پایتخت قطر صورت گرفته است.
در این خبرنامه آمده است: «رئیس جمهور آصف علی زرداری با شیخ سعود بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخستوزیر و وزیر مشاور در امور دفاع قطر، در دوحه دیدار کرد. دو طرف بر تعهد خود برای تولید مشترک دفاعی و همکاری در زمینه صلح منطقهای، از جمله افغانستان، تأکید کردند.»
این در حالی است که قرار است امروز (پنجشنبه، ۱۵ عقرب) هیئتهای طالبان و پاکستان دور سوم مذاکرات را در استانبول برگزار کنند.
پیش از این دو منبع به آمو گفتند که رهبری هیئت طالبان را عبدالحق وثیق، رئيس استخبارات آنان، به عهده دارد و او روز گذشته رایه استانبول شده است.
بر بنیاد گزارشها، رهبری هیئت پاکستانی را عاصم ملک، رئيس سازمان استخبارات این کشور یا «آیاسآی»، به عهده دارد؛ اما مقامهای پاکستانی تاکنون به گونه رسمی این مورد را تایید نکردهاند.
پیش از این یک مقام ارشد طالبان که نخواست نامش فاش شود به آمو گفت که یک ماده در توافق میان طالبان و پاکستان در مذاکرات دور دوم در ترکیه جنجالی شد که آن «جلوگیری از تحریک طالبان پاکستان (تیتیپی)» در خاک پاکستان بوده است.
این مقام طالبان گفت که هیئت پاکستانی از آنان خواست تا از عملیات تحریک طالبان پاکستان یا «تیتیپی» در خاک این کشور جلوگیری کند؛ اما طالبان گفتهاند که «این وظیفه آنان نیست» و تنها میتوانند از فعالیت کسی جلوگیری کنند که از خاک افغانستان به پاکستان حمله کند.
این منبع افزوده که طالبان همچنین از طرف پاکستانی خواستهاند تا اجازه ندهند که گروه داعش از خاک این کشور علیه افغانستان حملههایی را طراحی کند.
به گفته این مقام طالبان، سومین خواست آنان در مذاکرات ترکیه از هیئت پاکستانی، جلوگیری از گشتزنی پهپادها بر فضای افغانستان بوده است که هیئت این کشور از هر سه این مورد، «شانه خالی کردهاند».
با این حال احمد شریف چودری، سخنگوی ارتش پاکستان در نشست خبری روز دوشنبه هفته جاری تاکید کرد که خواست پاکستان برای پایان دادن به «تروریزم» از خاک افغانستان، «غیرقابل مذاکره» است و طالبان باید جلو تحریک طالبان پاکستان یا تیتیپی را بگیرند.
