وزارت خارجه طالبان در بیانیهای، ادعای محمد اسحاقدار، وزیر خارجه پاکستان، مبنی بر اینکه امیرخان متقی شش بار در یک روز با او تماس گرفته است را رد کرده است.
وزیر خارجه پاکستان در نشست روز سهشنبه در پارلمان این کشور گفت که امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان، روز دوشنبه با او شش بار تماس گرفته است.
حافظ ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان در این بیانیه گفته است: «در واقع اولین تماس تلفنی بین دو طرف در چارچوب تفاهم و هماهنگی متقابل انجام شد. در این تماس، آقای اسحاقدار از جریان ابراز بیاطلاعی کرد و گفت که پس از اطلاع کامل با او تماس خواهد گرفت. بر این اساس، مکالمه دوم انجام شد. یک روز پس از این ماجرا، آقای دار دوباره سعی کرد با ما تماس بگیرد؛ اما به دلایل مختلف، ارتباط برقرار نشد.»
در این بیانیه آمده است که طالبان همواره تلاش کردهاند تا با کشورهای همسایه بر اساس «احترام، تفاهم و روابط مثبت» تعامل داشته باشد. آنان امیدار هستند که مقامهای ارشد دولت پاکستان نیز در جریان مذاکرات خود به انعکاس دقیق واقعیتها توجه کنند.
وزیر خارجه پاکستان افزوده که در این تماسهای تلفنی، به امیرخان متقی خاطر نشان ساخته که تنها خواست اسلامآباد این است که از خاک افغانستان علیه کشورش استفاده نشود.
این در حالی است که قرار است دور سوم مذاکرات میان طالبان و پاکستان فردا (پنجشنبه، ۱۵ عقرب) در استانبول ترکیه برگزار شود.
پیش از این دو منبع به آمو تایید کردند که هیئت طالبان به رهبری عبدالحق وثیق، رئيس استخبارات آنان، روز چهارشنبه به ترکیه میروند.
بر بنیاد گزارشها، رهبری هیئت پاکستانی را عاصم ملک، رئيس آیاسآی به عهده دارد؛ اما مقامهای پاکستانی تاکنون به گونه رسمی در این باره اظهار نظر نکردهاند.
