مقامهای طالبان در ولایت ننگرهار گفته اند که گذرگاه تورخم از روز شنبه، ۱۰ عقرب، بهصورت موقت به روی خانوادههای مهاجر افغانستان که قصد بازگشت به کشور را دارند، باز میشود.
عابدالله فاروقی، سخنگوی پولیس سرحدی طالبان در ننگرهار، گفته که این گذرگاه از ساعت ۹ صبح فردا (شنبه) تنها برای خانوادههایی که در حال بازگشت از پاکستان هستند، باز خواهد بود.
مقامهای مرزی طالبان تأکید کردهاند تردد سایر مسافران، از جمله کسانی که قصد سفر به پاکستان را دارند، هنوز ممکن نیست.
طالبان از شهروندان خواستهاند که تا زمان اطلاع بعدی از رفتن به تورخم خودداری کنند.
این در حالی است که طاهر حسین اندرابی، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، در نشست خبری خود گفته است که مرز میان پاکستان و افغانستان تا اطلاع ثانوی بسته خواهد ماند و این تصمیم بر اساس ارزیابیهای امنیتی گرفته شده است.
در همین حال پولیس پاکستان روند بازداشت و اخراج مهاجران کشور را شدت بخشیدهاست.
چنانچه حتا از هوتلها و مالکان خانهها خواسته شده تا برای مهاجران بدون مدرک افغانستان، محل بودوباش فراهم نکنند.
سفارت طالبان در اسلامآباد همزمان با پایان مذاکرات هیئتهای طالبان و پاکستان در استانبول اعلام کرد که دستکم دههزار مهاجر از سوی پولیس پاکستان بازداشت شده و در شرایط وخیم قرار دارند.
پولیس پاکستان به دنبال درگیریها میان پاکستان و طالبان، افزون بر بازداشت و بازرسی خانههای مهاجران، شماری از مالکان خانهها را نیز به اتهام اجاره داده مسکن به پناهجویان بازداشت کرده است.
برخی مهاجران به آمو میگویند که شدت بازرسیهای شبانه و بازداشت از سوی پولیس در بخشهای مختلف پاکستان از جمله اسلامآباد، راولپندی، پنجاب، لاهور، پشاور و کراچی به گونه چشمگیری افزایش یافته است.
برخی از مهاجران بازگشته به کشور نیز از رفتار نامناسب پولیس پاکستان حکایت دارند.
پیشتر قنسول طالبان در پاکستان به آمو گفته بود که نیروهای پولیس پاکستان بسیاری از مهاجران را بدون اجازه دادن برای جمعآوری اموال و داراییهایشان بهاجبار اخراج میکند.
در همین حال، مهاجران تأکید دارند که بازداشت افراد بدون مدرک در حالی افزایش یافته است که حکومت پاکستان از شش ماه پیش روند تمدید ویزه شهروندان افغانستان را متوقف کرده است؛ اقدامی که شمار زیادی از مهاجران را در معرض خطر بازداشت و اخراج اجباری قرار دادهاست.
