تلویزیون ملی زیر اداره طالبان گزارش داده است که هیئت پاکستان در میز مذاکرات در شهر استانبول ترکیه، «فاقد صلاحیت» و در پی ترک میز مذاکره است.
در این گزارش آمده است: «از آنجایی که حلقههای خاصی در اردوی پاکستان مانع مذاکرات میشوند؛ طرف پاکستانی فاقد صلاحیت است و ترجیح میدهد به جای ارائه دلایل در میز مذاکره، عقبنشینی کند.»
این رسانه مدعی است که هیئت طالبان «تمام تلاش» خود را برای گفتگوهای سازنده در مذاکرات جاری میان آنان و پاکستان به کار گرفته است؛ اما به نظر نمیرسد طرف پاکستانی چنین قصدی داشته باشد.
این رسانه تاکید کرده که هیئت طالبان «سیاست گفتگو و واقعگرایی» را در پیش گرفته و موضع آنان در این گفتگوها این است که طالبان نمیتوانند از حملهها در پاکستان جلوگیری کنند یا از تحریک طالبان پاکستانی (تیتیپی) نمایندگی کنند.
این گزارش افزوده است: «این مشکل داخلی و گذشته خود پاکستان است و باید مشکل خود را خودش حل کند.»
مقامهای پاکستانی تاکنون در مورد تصمیم هیئت این کشور برای ترک میز مذاکرات در استانبول، اظهار نظر نکردهاند.
پیش از این تلویزیون ملی زیر اداره طالبان به نقل ذبیحالله مجاهد، سخنگوی طالبان، گزارش داد که دو طرف در این مذاکرات روی بیشتر موارد توافق کردهاند و ممکن تا پایان روز دوشنبه توافق کلی حاصل شود.
